Lid blijven van D66 of niet ?

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Tue Apr 29 21:03:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maarten Bessem <maarten at BESSEMENPARTNERS.NL> schreef:
> Beste allen,
> Fijn dat Tjerk zodanig op de hoogte is dat hij ons het principe
> akkoord van de fractie al kan meedelen. Daarmee staan wij nu voor een
> keuze tussen twee kwaden: Regeringsdeelname goedkeuren of partij een
> slag toebrengen door de fractie niet te steunen waarmee zij zullen
> opstappen.

En je bent waarachtig de enige niet.
De D66-website verhaalt:
27-04-2003 - Meer dan 250 D66-leden en kiezers waren zaterdagmiddag in Groningen om bij gepraat te worden door fractie en bestuur over de
informatie en welke rol D66 wel of niet in een eventuele informatie moet spelen. Het werd een levendige sessie welke kritisch, maar inhoudelijk
sterk en constructief was. Daarbij spraken de aanwezige leden geen veto uit tegen onderhandelingen met CDA en VVD. Alles bij elkaar werd er
zaterdag wel een krachtig signaal afgegeven aan de onderhandelaars: Vooruit, het is goed dat jullie praten, goed dat jullie stevig en alles behalve
bescheiden praten, maar kom niet met te weinig thuis.

De PAM (politieke aandelenmarkt) in de Volkskrant geeft aan dat 'men' wel gelooft dat D66 gaat regeren met CDA en VVD (79,5% en enige
trend omhoog).

'Gaan regeren' = 'de boot ingaan?'
Veel leden gaven afgelopen zaterdag in Groningen een verdeeld beeld volgens het verslag van de Volkskrant.
- Alleen al het feit dat er verkennende gesprekken worden gevoerd, heeft veertien D66-ers ertoe aangezet te bedanken voor het lidmaatschap
- Een ouder lid dat er niet kan zijn , laat een verklaring oorlezen: hij zal het na een kwart eeuw voor gezien houden als lid wanneer zijn partij
eenparlementaire meerderheid verleent aan een conservatief rechts kabinet.
- 'Moet D66 meeregeren met CDA en VVD?' Tegenstanders kunnen een oranje plakkertje onder Nee aanbrengen. Dat zijn er na afloop 46. De
posivisten die een blauw stikkertje aanbrengen zijn aanmerkelijk geringer in getal, 16.
- Bert Bakker plakt bij binnenkomst een blauw exemplaar in het midden en prevelt 'misschien.'
- Maar alleen als D66 zijn kroonjuwelen binnenhaalt, meer kan uitgeven voor de kenniseconomie en majeure verbeteringen voor natuur en milieu
weet te verzilveren, moet D66 instappen. Bakker: Als we het doen, doen we het met opgeheven hoofd.
- Ze zegt het niet helemaal te begrijpen. Want de kiezer zag niets in D66-deelname aan een tweede paars kabinet, waar haar partij toch in ging
zitten. Hoe kunnen we dan nu in godsnaam in ons hoofd halen dat er nu iemand op ons zit te wachten?
- Er zijn nogal wat mensen tegen, maar dit zijn gestaalde kaders in het Noorden. Partijvoorzitter Alexander Pechthold: Het ligt nog steeds
genuanceerd. De meeste mensen zeggen uiteindelijk: het hangt af wat je eruit sleept. Nu hebben we de kans een aantal staatsrechtelijke dingen te
redden die anders wegvallen.

Cees: 46 + 16 is nog geen 'ruim 250.'
Dus zo'n ruim 190 mensen hebben hun mening niet gegeven (ga er van uit dat iedereen stikkers heeft gehad :).
Wat voor reden hadden ze daarvoor? Twijfels? Geen mening? Geintimideerd door 'de sceptische bejeging' van de grote meerderheid?

> [...]
> niet eens over. De strategische visie om vast te houden aan een
> vernieuwing is een luchtige verkiezingsleuze die uitsluitend verzonnen
> is om ons te profileren. We mogen weer meepraten zegt men; maar dat is
> natuurlijk de grootst mogelijke kolder. We mogen opvullen en misschien
> een beetje meepraten op die beleidsterreinen waar wij puntjes van
> gemaakt hebben tijdens de coalitie onderhandelingen. Maar wij zijn er
> uitsluitend bijgehaald voor de opvulling. Dus prima D66; twee weekjes
> van mediaaandacht gehad, hartstikke leuk voor jullie, maar nu weer aan

Het lijkt me duidelijk dat het bestuur en de fraktie wel willen regeren. Het is me nog volslagen onduidelijk of de leden dat ook willen.
Gezien de berichten van het bestuur/de fraktie komt er een congres, geen poststemming.

Hoe krijgen we de mening van de voorstemmers en tegenstemmers te horen? Bussen organiseren naar het congres?

Ik ben bang dat als zo'n 8/900 mensen bij elkaar komen 'men' denkt de mening van de leden te weten. Het gaat hier immers toch niet om een
statutaire manier van beslissen, maar om een existentiele vraag voor alle D66-ers. En dat zijn er nog steeds meer dan 12.000!!
Dat existentiele wordt nog onvoldoende onderkend volgens mij.

We kunnen op twee manieren de boot ingaan. Met CDA en VVD gaan regeren en mogelijk een fors aantal leden verliezen.
Maar daarnaast heb je natuurlijk ook de situatie naar _onze_ kiezers (en dat zijn er veel meer dan 12.000) na afloop van de regeerperiode.
Worden we dan beloond (na een volledige periode of een deel-periode als het _weer_ misgaat) of worden we afgerekend op samegaan met de
'vijand'?

> P.S. Een poststemming lijkt mij beter, want op een congres wordt te
> veel gemanipuleerd.

Het kost iets meer tijd, maar ik denk dat het voor de partij ook veel beter is.

Persoonlijk denk ik overigens dat we bij binnenhalen van een fors D66-pakket, wel in een regering moeten gaan zitten. Niet omdat we 'de partij
van de vleesgeworden nuance' zijn, maar om niet weg te lopen voor de verantwoording die alle partijen hebben _naar_hun_kiezers_ en omdat de
mensen die het moeten klaarmaken daar (programma en partners) dan kennelijk vertrouwen in hebben.

Maar het blijft wel spannend of de kiezers het er _achteraf_ mee eens zijn!

Groet,

Cees Binkhorst - cees at binkhorst.xs4all.nl

Thucides (on Secr. Powel's desk): "Of all the manifestations of power, restraint impresses men the most."