FW: Welke Nieuwe stijl D66 verdient voortzetting!

Herman Beun herman.beun at TISCALI.BE
Sun Apr 27 19:15:08 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg schreef:

> Zeker, maar dat is niet altijd een voordeel.
> In Japan bijvoorbeeld heeft het vaak geleid tot corruptie
> en zinloze infrastructurele projecten.

Hmm, niet helemaal. Waarom zouden de vertegenwoordigers van de andere
districten die projecten dan aan een meerderheid hebben geholpen?

In Japan is wat anders aan de hand: Niet zozeer een te sterke
verbondenheid van parlementsleden met kiezers in een district, maar
eerder een te sterke verwevenheid van overheidsdiensten en (uitvoerende)
politici met de zakenwereld, gecombineerd met jarenlange
alleenheerschappij door een politieke partij onder een kiessysteem dat
sterke partijvorming bevordert.

Sinds een aantal jaar heeft het land een ander kiessysteem (60% van de
parlementsleden gekozen via het Britse systeem, de rest via
proportionele vertegenwoordiging met gesloten kieslijsten). Maar ook met
dat systeem lijkt het me onwaarschijnlijk dat de regie bij het bepalen
welke kandidaten namens een partij in het parlement komen in handen van
de kiezers is gekomen.

Herman Beun               http://users.skynet.be/herman.beun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*