Welke Nieuwe stijl D66 verdient voortzetting!

A.C.P. van Wanrooij - D66 a.v.wanrooij at D66.NL
Sun Apr 27 11:36:08 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> oh, nog even een nabrandertje: het districtenstelsel is de doodsklap voor
> D66 en zal b.v. het CDA extra winst opleveren. Zijn we ons dat wel
voldoende
> bewust?
>
> Simone

Beste Simone,

Ik ben het met het bovenstaande slechts gedeeltelijk eens.
Wanneer de voltallige volksvertegenwoordiging wordt gekozen via een
districtenstelsel dan lopen kleinere partijen het risico nog verder
geminimaliseerd te worden.
Maar wij pleitten voor een combinatie van het districtenstelsel en het
huidige systeem.

Ik zie er een groot voordeel in aangezien vrijwel alle partijen (inclusief
D66) de verkiesbare kandidaten TK vooral binnen de Randstad selecteren.
Als provinciaaltje erger ik me daar al jaren aan en daarin ben ik zeker niet
de enige.
Regionale kranten schrijven bij iedere TK verkiezing over het gebrek aan
toekomstige volksvertegenwoordigers uit hun verspreidingsgebied. Ook binnen
die regio's wordt het gebrek aan vertegenwoordiging goed gevoeld.

Overigens is dat in mijn eigen regio (west-Brabant) behalve voor TK ook voor
de PS van toepassing.
West-Brabant telt 1 Kamerlid (Boelhouwer PvdA, Breda) en 6 Statenleden (van
de 75).
Niet alleen in Den Haag kijkt men in de directe omgeving naar potentiële
kandidaten, ook in Den Bosch richt men zich meer op haar eigen omgeving.
Dat terwijl west-Brabant de spil is tussen Antwerpen en Breda en steeds meer
volgepropt wordt met industriegebieden en bedrijventerreinen. Dan heb ik het
nog niet over de evenredigheidstoets. Gezien de bevolkingsgrootte zou west
Brabant 4 a 5 Kamerleden en zo'n 20 Statenleden behoren te hebben.

Verder heeft een districtenstelsel het voordeel dat de burger een direct
aanspreekbare vertegenwoordiger in/uit zijn omgeving heeft. Deze zal dus
rekening moeten houden met de belangen van zijn district.

Iedere vorm van regiovertegenwoordiging heeft dus mijn volledige instemming,
dit omdat de diverse partijen dat achterwege laten.

Je een fijne vakantie toewensend,

André van Wanrooij