Is D66 neo-conservatief i.p.v. vrijzinnig ?

Fri Apr 25 12:56:02 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Ik zou net zo slecht kunnen zeggen dat jij het zoekt in algehele
collectivisering van de samenleving (economie). Zo zwart wit ligt het niet.

Ik ben tegen overheidsconsumptie, onnodige remmende inkomensoverdrachten en
belastingen premies naar de toekomst schuiven zoals paars deed en liet
gebeuren.

Maar hartstikke voor "investeringen" in onderwijs en andere
"infrastructurele" basisvoorwaarden voor het goed kunnen functioneren van
mensen, samenleving en economie. Maar dat wil niet zeggen dat veiligheid,
zorg, media e.d. collectivistisch moeten functioneren. Integendeel. Wel dat
minimale voorwaarden worden geschapen die de markt of jungle niet schept.

Maar steeds komt het aan op de vraag:
welke investering loont, welke voorwaarde of regel is handhaafbaar. Wat
werkt wel en wat niet in de praktijk. Niet dogmatisch maar pragmatisch waar
nodig, maar principieel mensen en de samenleving geheel vrijlatend waar en
zover dat kan. Als jij dat graag neo-liberaal noemt, prima hoor.

Fritz