Is D66 neo-conservatief i.p.v. vrijzinnig ?

Fri Apr 25 10:22:34 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Koek <mark at koek.net> schreef:
>Een andere kant van dit verhaal hoorde ik onlangs van een lid die eind maart
>haar lidmaatschap wilde opzeggen vanwege het 'njet' tegen CDA/VVD/D66. Haar
>redenering: als je principieel niet met CDA en VVD wilt regeren, betekent dat
>praktisch dat je nooit zonder de PvdA wilt regeren. En zij had geen zin om lid
>te zijn van een PvdA-bijwagen.

>Kan ik ook een heel eind in meegaan... :-)

 Ik ook. Totdat je je realiseert dat men geen 'bijwagen' van wie dan ook moet
 zijn. Niet van de PvdA, niet van het CDA, niet van de VVD of wie ook. De partij
 moet op eigen benen staan en voortdurend de eigen positie bepalen. Pas in een
 regeer-accoord legt men zich definitief (voorlopig althans) vast.

 Als men perse met CDA en VVD wil praten (zelf zag ik dus liever CDA/PvdA/D66
 of een PvdA/SP/GroenLinks/D66 minderheidskabinet als we zo nodig moeten rege-
 ren -waar ik overigens dus geen voorstander van ben) over een coalitie, dan
 moet men pogen te formuleren wat men in een dergelijke coalitie denkt te kunnen
 verwezenlijken.
 Dan moet men dus niet komen aanzetten met het referendum. Dat is oliedom. Poog
 iets te vinden waar CDA en VVD ook wel trek in hebben. Dat men niets in die
 richting weet te bedenken, geeft al aan dat men niet in een dergelijk kabinet
 moet stappen...

 Enfin, de beste stuurlui staan weer eens aan wal...