Verstening bij regeringsdeelname?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Apr 23 10:09:35 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs en Lentezangers,

Zoals ik al eerder meldde, word ik er niet warm of koud van als D66 in een
VVD-CDA-regering deelneemt. Zowel Paars als de komende combinatie zijn in
wezen centrum-rechts, voor al wie nuchter het politieke spectrum bekijkt en
de verschillen tussen CDA, PvdA en D66. Ze zijn miniem gerekend naar de
onderlinge accentverschillen op hoofdzaken zoals onderwijs, economie en
staatsinrichting. Ik ga daarbij uit van de vergelijkende verkiezingsladders
in de kranten destijds.

In hoofdzaak blijft men het (hoger) onderwijs verzwakken, neoliberaal en
privatiserend of staatsapparaat verzwakkend. Dat de NRC zaterdag opende met
de onthulling van een rapport waaruit blijkt dat het ontbreken van een
sluitend kadaster van ondergronds Nederland tot rampen kan leiden wegens de
privatisering is een veeg teken uit een lange rij staatsnegaties die al
begonnen voor Paars.

Zelfs de bedragen die D66 extra  voor het onderwijs reserveert zijn een
druppel op de gloeiende plaat. En de klachten over slapjanus Balkenende
nemen als maar toe. En daarmee indirect de roep om een sterke man. In de
19e eeuw had je toevallig in het koningshuis een sterke man (Willem I), in
de 20e eeuw Drees en Lubbers, de rest waren uitgebluste zakenlui (Colijn),
christelijke slapjanussen  met een soms riekend verleden of schreeuwlustige
maar bestuurlijk zwakke leiders (Den Uyl), met Kok laatstelijk als een
gemiddelde.

Onder de huidige politici zie ik geen krachtdadig figuur, en ik vrees dat
er bij het bedrijfsleven teveel graaiers en softies schuilen. Verder wordt
politiek gezien als een midlife baantje met weinig prestige.  Dus waarom
zou je. Misschien is er iemand te vinden die een brede visie heeft op een
nieuw economisch beleid en iets kan doordouwen zonder hulp van
communicatiemanagers etc. Je moet toch iets hebben waarop je onderwijs en
staatshervoming ent.

Dat geleuter over Balkenende en een centrum-rechts kabinet interesseren mij
niet zolang  er niet inhoudelijk een sterk alternatief komt.

Jan Salie alom - zwakke staat, graai-economie en mavo-isering van het
onderwijs. Je loopt dan de kans dat een gekozen burgemeester dat effect
zelfs vergroot, om even een teer punt te noemen. Van pure ellende weten de
media nu niet anders dan drie keer per dag een item over een
fundamentalistische AEL van migrant-studenten te brengen...

Nu maar hopen dat de commerciele tv binnenkort weer met een populistische
trouvaille komt, want anders loopt Jan Salie een zware griep op tijdens de
zomer.

En, zit die kleine D66 uit de neus te eten? Biedt een regeerloze periode
juist niet de kans op aandacht voor nieuwe initiatieven? Heeft men daar
geen ideeen (grote kans) of ontbreekt de persoonlijke moed? Is dat
"middenpartij" er zo hard ingestampt dat het is verhard  tot lafheid?

Of schuilt alle kwaad toch in Brussel? Kan onze luchtmacht dan, de avond
voordat Defensie failliet slaat, even alle EC-kantoren platgooien?

Uw skeptische voddenkoopman,

Henk Vreekamp, Utrecht.