Formatie let op!

Thu Apr 17 16:05:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Michiel,

> 1. Er bestaat niet zoiets als het landsbelang, wel visies op het
> landsbelang. De essentie is dat we uitstralen dat we een visie hebben op
wat
> er in Nederland moet gebeuren.

Precies wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen....
Er wordt nu geschermd met het landsbelang en het land moet toch geregeerd
worden en dus moeten we wel meedoen. Dat het land geregeerd moet worden op
den duur uiteraard. Of alleen wij de sleutel hebben tot een
regering...neuh, geenszins. We laten ons hiermee onder druk zetten....

> We hebben als D66 twee kernpunten: de
> noodzaak tot staatsrechtelijke en bestuurlijke modernisering en het
geloof
> in de kennissamenleving.Die twee punten dienen prominente aandacht te
> krijgen. De rest is bijzaak, maar daarbinnen milieu (niet alleen natuur)
en
> een Europese visie op vrede en veiligheid (dus niet atlantisch/ niet een
> JSF) het belangrijkst. op de rest kunnen we elkaar vinden - het is niet
> anders, ik voorzag al in juni 2001 de mogelijkheid om met CDA en VVD te
> regeren als de enige hervormingsgezinde combinatie. PvdA was en is nog
> steeds een struikelblok voor vernieuwing.

Ik dnek niet dat de rest bijzaak is. Nemen wij het voor onze
verantwoordelijkheid dat het land economisch een verkeerde weg inslaat
omdat we een paar puntjes gekregen hebben? Je bent verantwoordelijk voor
het geheel. Ik vraag mij sterk af of D66 die verantwoordelijkheid op zich
moet nemen. OK, ik heb het onderhandelingsresultaat ook nog niet gezien
maar ik ben er pessimistisch over. Qua totaalbeeld.
En PvdA staat op niet alle vernieuwingspunten in de weg hoor. Ik meen dat
de liefde voor best. vernieuwing toch echt wat groter is bij de PvdA dan
bij onze twee toekomstige partners....

> 3. Je moet er voor waken te zeggen je hele programma uit te willen voeren
in
> een regeerakkoord. De methode van de "eminente punten" werkt beter, je
moet
> dus zelf aangeven wat je kernpunten zijn. Ik zou dat in aantal ook
beperken
> tot 2 beeldpepalende thema's anders krijg je wel punten 3, 4 en 5 binnen
en
> niet punt 1 en 2. dan hang je.

Helder. Ik bedoelde dat van dat hele programma ook niet letterlijk. Maar ik
krijg het gevoel dat we langzaam in de week worden gelegd voor iets waarvan
we strax weer niet af kunnen.... Ook de brief die we vast eerdaags krijgen
geeft me dat idee. En ik bedoel dan dat we om verkeerde redenen meedoen. Om
anderen te plezieren als het ware. Indien de druk die het CDA (wellicht
expres) op ons heeft gelegd door te breken werkt, dan beloon je dat soort
tactieken....

Een meetpunt? Maar dan is het al te laat. Of denk jij dat we wel eruit
durven te stappen nadat we in het landsbelang zijn toegetreden...
Ik hoop niet dat ze in de onderhandelingen ook nog gaan schermen met het
behoudt van het referendum als binnengehaald punt......

Zo, en nu ga ik even de zon in.... :-)
Alvast wennen....Want het zal wel een warme tijd worden..... Zeker nu ik de
Waal weer hoor....