Formatie

John Bijl - D66 johnbijl at D66.NL
Wed Apr 16 00:08:07 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jasper, allen,

Alle pro's en contra's ten spijt, gaat het er gewoon om dat je om alleen
staatsrechtelijke reden (en uit beleefdheid) met informateurs moet gaan
praten. Beoordelen óf je meedoet met een regering kan je pas als je je als
partij kan vinden in het regeerakkoord wat er dan eventueel komt. Ofwel
wanneer "kenniseconomie, ecologie en democratie daadwerkelijk en ingrijpend
verbeterd worden", om met Boris te spreken.. Daarnaast verwacht ik van het
CDA ook wel uitspraken over 'ethische kwesties' zoals het homohuwelijk en
euthenasie voordat er überhaupt aan informatie begonnen wordt. Ik zou niet
geconfronteerd willen worden met een opmerking over "moreel onacceptabele"
homohuwelijken van enige CDA-Minister wanneer ook wij in die regering
zitten. EN een aardig puntje over buitenlandsbeleid lijkt me ook wel
handig..
Kortom: altijd praten, maar meedoen is twee.

Ik vind het goed van Boris dat-ie het juist op de inhoud speelt, en niet op
de chemie of wat dan ook. Of zoals Roger het net in NOVA zei: "chemie komt
wel als je samenwerkt". Daarnaast heeft het t voordeel dat we voor ons zelf
een kans creeren om ons te positioneren als partij of als 'beweging' en deze
maximaal benutten. En geloof dat de behoefte daaraan op deze lijst breed
ondersteund wordt :) Kom maar op met een verlanglijstje, laat maar zien wat
jij in een regeerakkoord mee wil nemen. Wij schrijven gewoon onze eigen
'Proeve' voor regeringsdeelname. Hadden we voor Paars II ook moeten doen..

Alle politiek strategische motieven ten spijt (zoals Jasper die haarfijn
heeft opgesomd) vind ik politieke inhoud toch effe tien keer belangrijker.
Mijn idee is of je nou wel of niet goed in die regering meedoet, profileren
in de kamer moet je je toch. Van één of twee ministers kun je niet
verwachten dat ze ook nog eens voor D66 electoraal gaan lopen show-boaten.
Dat is nou een mooie taak voor de fractie. En dat wordt ook nog lachen, want
Balkenende zal onze dualistische inborst niet makkelijk acceptereren :) En
dat is maar één reden waarom ik geloof dat onderhandelingen sowieso op niks
uitlopen..

Welterusten,
John