Kopie-eren CD-Rom's nagenoeg verboden

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Tue Apr 15 21:44:58 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Joris van den Wittenboer" <jwittenboer at home.nl> schreef:
> Een beetje een off-topic-reactie...
> Ik meen een tijd geleden toch ergens gelezen te hebben dat als je iets
> zelf aanpast.... dus een creatieve bijdrage geeft de copyright niet
> meer geldt.
Ik denk dat je beter kunt zeggen dat je een nieuw 'werk' maakt.
Maar je zult ook toestemming moeten hebben van oorspronkelijke maker!

Een sprekend voorbeeld is b.v. een verbouwing van een gebouw.
Je zult meestal moeten overleggen met de oorspronkelijke architect om iets te mogen verbouwen (alhoewel je dat contractueel natuurlijk anders
kunt regelen).
Maar het gaat ook op voor een ander gebruik van een tekening, een aanpassing van een muziekstuk, een hergebruik van een stuk tekst (plagiaat!).

> Wellicht was het regelgeving in amerika ofzo. Dus ik mag een foto
> bewerken gemaakt door een ander.... Misschien is dat niet meer zo. Maar
> goed... Is het omzetten van je CD naar mp3 dan ook niet zoiets.
Dit is alleen de manier van opslag.
Juridisch gesproken denk ik dat je een kopie maakt (en daar heb je -waarschijnlijk- toestemming voor nodig).

> Wellicht als je een toontje er aan toevoegd :-))
Dan is er altijd wel iemand die je een toontje lager wilt laten zingen :).

Groet,

Cees Binkhorst - cees at binkhorst.xs4all.nl

Een paar recente uitspraken:
'Als de VN relevant willen zijn, moeten ze precies doen wat ik zeg.'
'Ik weet dat ik tegen de wensen van de Security Council en de tekst
van het VN-verdrag in ga, maar ik doe het wel om een VN-resolutie
uit te voeren.'
Een oude uitspraak van Thomas Paine uit 1795 "Every man must
finally  see the necessity of  protecting the rights of others as the most effectual security for his own"