Kopie-eren CD-Rom's nagenoeg verboden

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Tue Apr 15 20:51:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"fert 6565" <fert6565 at hotmail.com> schreef:
> Iedereen die een intellectueel eigendom bezit , dat zijn schrijvers,
> auteurs, schilders, uitvoerend kunstenaars (naburig),
> softwarefabrikanten , spellenmakers, computerspellenmaker, uitvinders,
> octrooihouders etc etc.
En die moet ik dan allemaal in een mail vermelden :).

> Allemaal zaken waarvan jij graag had gezien blijkbaar dat die nooit
> meer een cent vangen.
Waar lees je dat?
Moet ergens tussen de regels staan, maar ik zie het niet.

> met vriendelijk groet, louis de wit

Louis: Ik vind het wel leuk dat jij iedereen een "artiest" vindt.  Iedereen die rechten heeft op bepaalde content is voor jou een  "artiest"

Cees: Briljant commentaar Louis. Perfect.
'Uitvoerende kunstenaar' is jouw gebruikelijke term?

Louis: Laten we nou niet doen alsof er speeltjes van je afgepakt worden door papa overheid.

Cees: Ook hier briljant commentaar.
'Speeltjes' wordt meestal geassocieerd met kinderen, dus je impliceert hier dat 'het kind iets wordt afgepakt.'
Ik heb het trouwens over ' geen kopie (voor eigen gebruik of back-up) zou mogen maken van een CD-Rom die ik gewoon gekocht en betaald heb'
hetgeen geen term is voor 'een speeltje' maar een recht wat teniet wordt gedaan.
Verder noem ik 'aantasting van privacy' en 'betutteling door de overheid.'

Het verbaast me (maar gezien je discussies in het verleden toch ook weer niet) dat je hier niet op ingaat. Het zijn geen kleinigheden waar ik het
over heb.
De privacy van het gebruik van een gekocht iets in de eigen kring, in het eigen huis, wordt aangetast. De overheid maakt uit dat ik in eigen huis en
voor eigen gebruik iets _niet_ mag doen.

Louis: Ik vind het trouwens ook niet echt een briljante manier om gelden in te zamelen. De directe link tussen het gebruiken van beschermde
content en het betalen ervoor ontbreekt.

Cees: Volgens mij heb ik het over iets meer dan een direkte link.  Ik heb het over bedrijven, die volgens artiesten (daar heb je de term weer), met
een dubbele boekhouding rechthebbenden belazeren. In het ook door mij aangehaalde voorbeeld zelfs gelegaliseerd, want er is geen direkte
rechthebbende, dus die wordt gewoon met een formule bepaald.
Tenzij _jij_ kenbaar maakt wat je inhoudelijke mening hierover is,
zullen we dat nooit weten!

Groet,

Cees Binkhorst - cees at binkhorst.xs4all.nl

Een paar recente uitspraken:
'Als de VN relevant willen zijn, moeten ze precies doen wat ik zeg.'
'Ik weet dat ik tegen de wensen van de Security Council en de tekst
van het VN-verdrag in ga, maar ik doe het wel om een VN-resolutie
uit te voeren.'
Een oude uitspraak van Thomas Paine uit 1795 "Every man must
finally  see the necessity of  protecting the rights of others as the most effectual security for his own"