Formatieblues: D66 gaat vreemd

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Apr 15 13:14:47 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Je schreef onder meer:
> Maar de kabinetsformatie is te zien als *de* officiele ceremoniele
> gelegenheid om expliciet uit te spreken wat de partij inhoudelijk wel en
> niet voor de rekening wil nemen. Geeft niet of het al eerder 100.000
> keer gezegd is, deze keer telt, want een partijprogramma is altijd een
> stuk vrijblijvender dan wat er in een coalitie van tot stand komt.
>
> Gewoon zuiver en helder zijn, zodat de overeenkomsten en verschillen met
> de andere partijen goed over het voetlicht komen. D66 heeft (zo blijkt)
> al zulke problemen om over het voetlicht te brengen waarom men op haar
> [...]

Maar Bart,

Ik zag BD gisteravond op Nederland 2 uit proberen t e leggen, waar wij voor
staan en hij begon weer met de bekende staatsrechtelijke riedel, waar zijn
forumgenoten zichtbaar niet in geinteresseerd waren (met een zucht van: Daar
hebben we D66 weer). Jord (Jard?) Kelder kon het veel beter verwoorden: De
kiezer wordt geminacht, daar gaat het nu om. Dat is wat het CDA doet. En dat
had hij -BD-dus zo kunnen overnemen en er een helder statement van maken. In
plaats daarvan volgde weer een  theoretisch verhaal over 2 stemmen per
kiezer etc. Allemaal waar, maar daarmee bereik je de huidige kiezer niet.
Een gemiste kans!

By the way: Ik zag tijdens het debat BD in de kamerbankjes geflankeerd door
een jonge, schone dame, en ik kan me niet herinneren dat Lousewies of
Francine  onlangs de beautyfarm van Vanessa hebben bezocht om zich een ander
uiterlijk aan te meten (en ik zou ook niet weten waarom ze dit zouden moeten
doen!). Hebben we een nieuw talent, was het BvdH in travestie of heeft de
PvdA een van onze zetels ingepikt? Bert, heb jij antwoord?

Groet,

Tjerk