Formatieblues: D66 gaat vreemd

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Apr 15 11:57:38 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
[...]

>  Ik snap hier dus helemaal niets meer van. eerst krijgen we Paars, dat
>  ontaardt in een nihilistische heksenketel, ook post-Paars blijkt nihilis-
>  tisch en nu wordt elk herstel uit het nihilisme onmogelijk gemaakt.
>  --> We gedragen ons nu als een pooier in een hoerenkast.
>  --> Als dit doorgaat, dan is dit zonder meer het einde van onze partij.
>

>  Marc Fluks, compleet verbijsterd in Amsterdam

Ook ik zie CDA-VVD-D66 echt niet zitten, ik heb geen vertrouwen in het
huidige CDA.

Maar de kabinetsformatie is te zien als *de* officiele ceremoniele
gelegenheid om expliciet uit te spreken wat de partij inhoudelijk wel en
niet voor de rekening wil nemen. Geeft niet of het al eerder 100.000
keer gezegd is, deze keer telt, want een partijprogramma is altijd een
stuk vrijblijvender dan wat er in een coalitie van tot stand komt.

Gewoon zuiver en helder zijn, zodat de overeenkomsten en verschillen met
de andere partijen goed over het voetlicht komen. D66 heeft (zo blijkt)
al zulke problemen om over het voetlicht te brengen waarom men op haar
zou moeten stemmen, en dan is het toch wellicht best verstandig om de
inhoudelijke punten voor zichzelf te laten spreken op het meest
geschikte moment in de ceremonie van de vorming van het landsbestuur.

Dat je *zelf* van te voren al weet wat de conclusie moet zijn wil dus
nog niet zeggen dat je de conclusie (CDA uitsluiten) moet communiceren
in plaats van de onderliggende redenen pro en contra.

Bart Meerdink