Formatieblues

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Apr 12 14:59:50 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Bij Balkenende moet ik steeds vaker aan Colijn denken: ook zijn eerste
kabinet in 1925 was maar van korte duur (juni-november) en viel over het
amendement Kersten, waarbij de ambassade bij het Vaticaan werd wegbezuinigd.
Na een hele lange en moeizame formatie (tot maart 1926) kwam er
uiteindelijik een extraparlementair kabinet De Geer (nu iets voor Lubbers?).
En vervolgens wilde Colijn in zijn kabinetten vanaf 33 maar een ding: een
sluitende begroting en een bikkelharde gulden, wal leidde tot
massawerkeloosheid, voor zover die er al door de beurscrisis niet was.
Balkenende lijkt in zijn voetsporen te treden. Ofschoon ik hem minder
kwaliteiten toedicht dan Colijn, denk alleen maar aan zijn gestuntel in de
Tweede Kamer over Margarita.

Groet,

Tjerk