Het is niet waar, het is war!

Wed Apr 9 13:35:58 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark schreef:

> Ik zou inderdaad willen dat we dat als beschaafde internationale
> gemeenschap niet zouden hoeven zeggen tegen burgers die leven onder
> dictatoriale regimes. Maar hoe onrechtvaardig (discriminerend?) is het
> als we wel de burgers van Irak 'bevrijden' en bijvoorbeeld niet de
> Soedanezen? Of de burgers in Congo waar het afgelopen weekend weer
> duizenden mensen zijn afgeslacht? Vele op deze wereld leven helaas onder
> nog ergere regimes dan de irakezen.

Dat argument hoor je vaak van tegenstanders. Maar mag ik dan daaruit
concluderen dat jij wel voor het "bevrijden" van deze landen bent? Zeker in
Soedan gebeuren er veel ergere dingen, al gebeuren er in Irak al langer
erge dingen.

Met andere woorden....Je bent wel voor een eenzijdig ingrijpen van landen
als ze alle landen aanpakken maar niet als ze beginnen met een?

Ik vind ook de manier waarop het nu gebeurd niet netjes. Maar ben ergens
blij dat er tenminste wat gebeurd. Het zal volgens mij ook de irakese
bevolking worst zijn om welke argumenten ze van een onderdrukker verlost
worden. Indien het daarna natuurlijk beter zal worden.

Veel van de argumenten van tegenstanders vind ik minstens zo
ongeloofwaardig als die van de Bush-administration..... Inderdaad ook
het.... er zijn andere landen die er erger aan toe zijn. Alsof ze niet ook
tegen ingrijpen zouden zijn bij de genoemde voorbeelden. Ik weet niet of
het geld voor jou Mark.

Ook het "Ze hebben Irak eerst ondersteund". En het "ze hadden het eerder al
kunnen doen" laat geen ruimte voor verandering van opvatting en vernieuwd
inzicht (immers indien je eenmaal een foute beslissing genomen hebt moet je
daaraan vasthouden), En zoals Mark Koek al schreef... eerder was het ook
een schending van de internationale rechtsorde geweest.

> Kan kloppen, maar het scheelt hem of haar wel hoe dat gebeurt, door wie
> en wat ervoor in de plaats komt. De VS is nou eenmaal niet populair in
> het midden-oosten.

Nee, dat is ook mijn grote angst. Maar tot nu toe valt de tegenstand erg
mee. Ik hoor net dat irakezen massal de straat op gaan en de amerikanen met
bloemen tegemoet treden. Ze durven eindelijk.... Ok het is in Saddam-Stad,
de wijk die nogal wat te verduren heeft gehad onder Saddam... Maar het
lijkt erop dat ze het niet zon probleem vinden door Amerikanen bevrijd te
worden.

>En het zal de Iraniers ook wel wat kunnen schelen als
> ze straks onder de bush-doctrine het slachtoffer van de volgende oorlog
> worden.

Zeker de Iraniers die nu aan de macht zijn.......

> Als we deze unilaterale stap van de VS *politiek* steunen geven
> we de VS moreel gezien ook groen licht voor de volgende. De oorlog tegen
> Irak is in de visie van de 'havikken' in de Bush-administration immers
> slechts het begin van een nieuwe door de VS gedomineerde wereldorde.

Jij denkt dat de wereldgemeenschap ook het binnenvallen van bijvoorbeeld
Nederland zou steunen?

Groetjes Joris