Het is niet waar, het is war!

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Apr 8 19:43:41 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Nogmaals, het is niet de enige reden waarom ik tegen deze oorlog ben. Maar
> mag ik uit deze opmerking van jou opmaken dat het jou niet uitmaakt waarom
> een land door een ander land preventief wordt aangevallen, zolang er maar een
> regime zit dat jij graag ziet verdwijnen? Leuke internationale rechtsorde is
> dat.

Ach, als ik onder een bijzonder wrede dictatuur zou leven en de dictator werd
vervangen door een democratische regering zeg ik daar geen nee tegen als degene
die de dictator aanpakt dat doet om allerlei geopolitieke redenen. Jammer dat
het niet gebeurt uit puur altruïsme of volgens de regels van de een of andere
rechtsorde, maar daarom zou ik het toch niet afwijzen denk ik.

Met andere woorden: ook ik vind dat er volgens een internationale rechtsorde
moet worden gewerkt. Maar zolang dat niet gebeurt kun je toch niet tegen de
onderdrukte Irakezen zeggen: "wachten jullie maar even tot wij die
internationale rechtsorde voor elkaar hebben"?

> Dat is een veronderstelling die nergens op is gebaseerd. Als het doel immers
> niet is de mensenrechtenschendingen te stoppen, dan is er ook geen garantie
> dat die na de oorlog zullen stoppen.

Geen garanties inderdaad. Het gaat over risico's en kansen.

> Zo was ik in de eerste golfoorlog kwaad dat men niet doorging totdat Saddam's
> regime was afgezet. Men was er immers dichtbij.

Dat zou net zo goed tegen de internationale rechtsorde zijn geweest als nu. De
Veiligheidsraad had immers alleen maar toestemming gegeven voor de bevrijding
van Koeweit.

> Nu zijn er honderduizenden mensenlevens verloren gegaan voor het verdrijven
> van het Iraakse leger uit een dictatoriaal oliestaatje en heeft de VN de
> dictators van Koeweit weer in het zadel geholpen. Dat was niet gebeurd als de
> operatie 'desert storm' toentertijd als doel de bevrijding (en dus
> democratisering) van Koeweit en Irak had gehad.

Ik vind het flauw om het Iraakse en Koeweitse regime op 1 lijn te zetten.
Weliswaar is Koeweit geen schoolvoorbeeld van democratie (al zit er wel
verbetering in sinds '91), de mate van onderdrukking is van een volstrekt andere
orde dan die in Irak.

> Zolang oorlogen gevoerd worden om nationale machtsbelangen na te streven en
> niet om landen te bevrijden van hun dictators, kan ik die oorlogen niet
> steunen.

Ik begrijp je standpunt, ik heb het er ook moeilijk mee. Maar ik heb wel de
indruk dat de gemiddelde Irakees het weinig kan schelen *waarom* Saddam wordt
verwijderd. Als het maar gebeurt.

Mark