Het is niet waar, het is war!

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Apr 5 17:15:19 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, Apr 04, 2003 at 11:09:41AM -0800, Mark Giebels wrote:

  > Deels, maar niet helemaal. Er staan namelijk ook nog grote nadelen
  > tegenover dit positieve 'bijverschijnsel', zoals de dreiging van meer
  > terrorisme en chaos in het midden-oosten. Ik vind deze stap van de VS en
  > GB niet doordacht en overhaast, en ik kan alleen maar hopen dat het niet
  > uit de hand gaat lopen de komende jaren. Vooralsnog ben ik blij dat er
  > geen (chemische) raketten op Israel zijn afgevuurd, zodat Israel
  > vooralsnog niet betrokken is.

  Beste Mark,

  De kwalificatie 'simplisten' is natuurlijk een algemenisering
  waaraan een scherp denker als jij waarschijnlijk ontsnapt :-)

  Los daarvan: Het 'oorlog kost meer slachtoffers dan niets doen'
  argument (humanitaire rampen, toename terrorisme) is een moeizaam
  argument. Een soort 'Halsema-sentiment' bevattende
  apocalyptische scenario's met ontelbare slachtoffers, milieurampen,
  misere, chaos en de steeds verdere betrokkenheid van landen in de
  regio waarbij de Arabische wereld de strijd van de christenhonden
  tegen de Islam zal wreken en mogelijkerwijs zelfs het kernwapen
  uiteindelijk de nederlaag van allen zal bekrachtigen. Onder
  anti-oorlogsdemonstraten leven dergelijke hypotheses als onbetwijfbare
  realiteiten. Ook voorafgaand aan de door de UN gedragen oorlog in
  Afghanistan klonken deze geluiden luid, na afloop hoorden we er net zo
  weinig meer van als na Kosovo, Bosnie of Koeweit. Meer dan een miljoen
  Afghaanse vluchtelingen zijn inmiddels teruggekeerd en het land
  krabbelt, uiteraard niet zonder zorgen, op. Al is de wereld niet
  maakbaar, het loont wel een poging te wagen.

  Het rare is dat de tegenstanders van militaire actie geen woord
  loslaten over de humanitaire gevolgen van niets doen. Wanneer de
  vredesduiven het voor het zeggen hadden gehad, had Saddam nu nucleaire
  wapens, was Koeweit een Iraakse provincie, was de Taliban nog aan de
  macht, was het etnisch gezuiverde Bosnie nu onderdeel van
  Groot-Servie, en was Kosovo een land verstoken van inwoners.

  Het lijkt me dat figuren als Bin Laden ook zonder deze oorlog er
  alles aan zouden doen aanslagen te organiseren. Wat de gevolgen
  van de oorlog zijn, en of zij gerechtvaardigd is zal mogelijk pas
  achteraf zijn uit te maken. De tijd dat goede bedoelingen vooraf
  (of die nu de werkelijke agenda uitmaakten of niet) volstaan voor
  een legitimatie ligt immers achter ons. Het verloop en het succes
  van de operatie en de hoeveelheid collateral damage zal denk ik
  mede bepalend zijn voor de legitimatie.

  Terzijde: zou het niet mogelijk geweest zijn na 1991 in het zuiden
  een structuur te creeren zoals die ook in het noorden aanwezig is.
  10 jaar sancties zijn mogelijk een voeding geweest voor islamisme
  en hebben de sji-ieten onevenredig getroffen. In het Koerdische noorden
  zijn inmiddels legio kranten en TV-kanalen, internet-cafe's en vele
  vrouwelijke studenten aan universiteiten. Wanneer Saddam ook het
  zuiden kwijt was geweest had zijn regime zonder armen en benen
  gezeten. De no-fly zones in Irak hebben overigens ook geen UN
  legitimatie. Wat daar van te denken?

  Groeten,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |