Godsdienstonderwijs

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Sun Sep 29 20:41:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vrijheid betekent voor mij even goed dat ik mijn kinderen naar een openbare
school kan sturen als naar een Vrije, een katholieke, een islamitische of
wat dan ook. Niet alleen omdat dan 'in' die godsdienst wordt onderwezen,
maar omdat het ook een cultuur of sfeer met zich meebrengt. Op ieder van
die scholen verwacht ik dat aan alle wereldgodsdiensten en belangrijke
denkrichtingen aandacht wordt geschonken in het onderwijs of bij projecten.
Ook dat vind ik onder vrijheid vallen. Wat ik zie op scholen in mijn
omgeving, is dat dat in de praktijk ook gebeurt. Scholen zijn heel
gedreven, en zeker na 11 september en 6 mei, om kinderen in contact te
brengen met alle culturen die er zijn. Ik mis in deze bijdragen vertrouwen
in onderwijzend Nederland.
Materialistisch, nihilistisch etc..? Mijn ervaring, met 4 kinderen op de
basisschool, is dat de invloed van thuis groot blijft. Normen en waarden
leer je vooral thuis, een beetje op school en niet van Heinsbroek. Wat niet
wegneemt dat ik wel voor een SIRE campagne normen en waarden ben.
Ellen Vunderink