Staatstelevisie en Wolffensperger

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Fri Sep 27 08:51:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 7:34 AM +0200 9/27/02, Fritz van Rikxoort wrote:
>PLURIFORM  betekent: VERSCHILLENDE OPVATTINGEN naast elkaar vertonend. En
>dat gebeurt nu juist meestal (veel te vaak) niet meer op onze
>staatsomroepjestelevisie. (Het Capitool wasvroeger wel goed, altijd 2 tegen
>2). Pluriform betekent niet iets als verdeel en heers of: maar de
>bananenomroepbaasjes zijn toch zelf pluriform. Je hebt er niet veel aan als
>je je rot moet zappen om heel misschien eens tegengestelde opvattingen
>tegenover elkaar te vinden.

Het recept voor pluriformiteit is niet verschillende omroepen
dezelfde programma's te laten maken. Laat verschillende
programmamakers programma's maken. Dan krijg je vanzelf diversiteit.
Het belangrijkste daarbij is om de kijkcijfer eis te laten vallen.
Stel als eis dat de programma's (internationale) prijzen moeten
winnen en op DVD nog een tweede leven kunnen leiden in alle
bibliotheken van Nederland. Dan krijg je echt goede kwaliteit. Het
gaat om kwaliteit, niet om het dichtsmeren, bezetten van 3
frequenties als tegenwicht tegen een boel commerciële omroepen die
dat doen om eyeballs te winnen die ze kunnen doorverkopen aan
adverteerders.

>jaar lang iets aan doen. Maar de MONOFORME omroepjes krijgen inmiddels meer
>macht en gaan nu ook nog zelf hun overkoepelende voorzitter kiezen, om ons
>geld geheel naar eigen bananenbehoefte te kunnen blijven verspillen.

Ze zijn speelbal van de omroepwet. Die rekent de omroepjes af op hun
grootte, hun achterban enzo. Terwijl we allemaal weten dat de
loyaliteit tussen omroep en achterban een fictie is. Men wil de
omroepgegevens waar anders niet aan te komen is, om die reden neemt
men een abonnement. Alleen EO en VPRO kijkers hebben nog iets van een
band met hun omroep. Waarbij de VPRO kijkers het alleen gaat om de
getalenteerde programmamakers van naam die bij die organisatie meer
te vinden zijn dan elders. Als dezelfde mensen de vrijheid krijgen
bij andere omroepen of bij een grote BBC-achtige omroep met de naam
NOS, dan zal het gros van de VPRO kijkers geen traan laten.

>Matje
>zegt het dom en het klinkt te rancuneus, maar hij probeert hier wel de
>vinger op de zere plek te leggen.

Volgens mij denkt Mat Herben gewoon volgens CDA lijnen. Dus zullen de
omroepen niet opgedoekt worden deze regeerperiode.

--
ReindeR