Irak-Israel

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Sep 26 23:44:27 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Lees in de krant dat de oppositie beide landen wil vergelijken op het punt van het naast zich neerleggen van UN-resoluties en de sancties daarop van UN en/of USA. Ik denk toch dat de Irak casus niet zozeer een Midden-Oosten kwestie is dan wel een mondiale dreiging.

Tot nu toe is er weinig van een mondiale dreiging van Saddam gebleken. Hij
weet ook wel dat Bush hem erkentelijk zou zijn voor een goede aanleiding om
hem een kopje kleiner te maken. Als er iemand in staat geacht moet worden om
ooit kernwapens in te zetten dan is het niet Saddam maar Bush.

> We moeten dus de War on Terrorism niet vereenzelvigen of vergelijken met de Israel-Palestina kwestie.

Men hanteert allerlei schijn-argumenten, en het is verhelderend om dat te
laten zien. In mijn ogen zien we vooral dat Bush' handelen gedreven wordt door
de geweldige militaire macht die hij ter beschikking heeft. Waarom zou je al
dat mooie speelgoed laten verkommeren terwijl je er zo mooi de blits mee kunt
maken?

 > (knip rede Al Gore) zie
http://www.usatoday.com/news/nation/2002-09-23-gore-text_x.htm

Gore voert inderdaad een paar goede punten aan. Vooral 'winning the peace' vs.
'winning the war' vond ik erg sterk.