[Re: ICT Beleid D'66 / Investeringen]

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Tue Sep 24 20:03:29 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Glasvezel is ontzettend kostbaar per huishouden. Daarbuiten komt dat
>toegevoegde waarde boven andere methoden, net als bij UMTS, moeilijk aan
>te geven is. Het zijn veronderstelde voordelen, waarbij glasvezel als
>het alomvattende toekomstige kabeltje wordt gezien.

Waar het om draait is visie en durf hebben. Je kunt natuurlijk nooit de
toekomst voorspellen. Toen in de jaren 70 het kabelnet werd aangelegd
was internet ook niet te voorzien. Een van de reden was toen het
beperken van de sprietjes. Vorig jaar heb ik een schotel laten plaatsen
omdat ik digitale TV wil. Het analoge signaal van UPC is voor de huidige
generatie TVs onacceptabel slecht geworden. Maar ik struikel nu over de
draden in huis,ik  zal maar eens met Wifi gaan experimenteren.

> [...]
>of wellicht onze opvoeding en het teruggrijpen naar gewoonten leert dat
>diensten op internet enkel werken als ze specifieke voordelen bieden,
>wat in de meeste gevallen niet het geval is. Welke nieuwe diensten dan
>via glas geboden moeten worden naast telefonie, TV, radio en internet
>zou ik niet 123 weten. Tenminste niet zodanig dat deze een bouwbesluit
>met opname van een glas aansluiting rechtvaardigen.
>
>Gezien gebrek aan ervaring, lijkt het opzetten van wijken in samenhang
>met bedrijven die voorzien zijn van glas een beter plan. Een
>'testomgeving', zoals het in IT termen heet.

Er is aardig wat ervaring in Zweden en bijv ook in Texas. De techniek
lijkt me langzamerhand wel rijp.

> [...]
>meeraderige koperkabels niet veel goedkoper is met voldoende
>bandbreedte, daarnaast zijn er mogelijkheden om bij toestaan van een
>grotere wattage voor WiFi-achtigen (draadloos internet tot 52 M/bit) te
>verkrijgen door de lucht. Ook Satelliet toegang tot breedband diensten
>(radio, tv, internet etc.) behoort nu al tot de mogelijkheden en zou in
>de nabije toekomst een geduchte concurrent kunnen worden, zeker gezien
>de USA een onmogelijke taak heeft als ze breedband over het gehele land
>willen uitrollen. Investeringen in die richting zouden ons kunnen

Satelliet internetten is geen alternatief voor mij, het heeft wel hoge
download snelheden maar te lage turnaround time, zodat je geen real-time
games op het internet kunt spelen. Vooral jeugd maar zelfs  mensen tot
in de tachtig vermaken zich hiermee. In Korea heeft 60 % breedband in
huis, daar zie je al nieuwe toepassingen en gebruiken ontstaan.

Vanwege de zo goed als onbeperkte bandbreedte is glasvezel de aangewezen
kandidaat.