ICT Beleid D'66 / Investeringen

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Sun Sep 22 13:54:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mathijs Tieleman <mathijs at tieleman.nu> said:
>Wel dat je het als basisuitrusting zag en dat is waar ik met name over
>heb. Het kan best zijn dat in de toekomst, net als de post, internet wel
>als een basisuitrusting gezien wordt zonder het primair te noemen (zoals
>gas, water licht). Zolang het echter niet tot de basisuitrusting
>behoort, moet je als overheid je daar ook niet mee bezighouden.

Die strategie valt onder 'je kop in het zand steken'. En tegen de tijd dat de
overheid zijn kop eruit haalt, is het te laat - de 'digital divide' is dan een
feit.

>Satelliet is overigens tegenwoordig ook tegen redelijke prijs incl.
>uplink te koop, maar buiten dat is het niet aan de overheid om een alles
>omvattende nivellering toe te passen. Wie zegt dat we overal in Nl tegen
>een lage, dezelfde prijs moeten kunnen internetten? Gaan we de
>grondprijzen dan ook nivelleren? Want die zijn in de randstad fors
>hoger.

Da's een geldig issue. Waar ik tegenoverstel dat *juist* de kansarmere
landelijke gebieden hier een impuls nodig hebben. Veel ICT industrie klontert
samen in de Randstad en de grote kernen, want deze bedrijven hebben
bandbreedte nodig en die krijg je op het platteland niet. Maar da's dan ook de
hele infrastructuur die nodig is...

>[...]. Jouw mening is gebaseerd op breedbandigheid en dus op kwaliteit.
1. voor het bedrijfsleven is breedbandigheid een noodzaak, want je kan een 64k
lijntje niet delen met zijn allen (nog afgezien van de kosten);
2. voor kennisuitwisseling is multimedia een heel goed tool; website-eigenaren
zetten echter Flash/Java/video beperkt in vanwege de bandbreedte eisen. Je
redenering dat het niet nodig is plaats ik daarom in de kip/ei categorie.

>[...]. Zolang het grootste deel
>van de wereld, inclusief grote delen van de USA en Europa wegens
>afstanden, bergen, harde grond etc. de komende 20 jaar geen breedbandig
>internet zullen krijgen, moeten wij ons dan opeens druk maken dat het
>tot de basisbehoefte behoort?

Oh ja, we moeten natuurlijk niet voorop gaan lopen. Stel je voor...

>Dat betekent dat in al die andere gebieden
>internet ook slechts als vervanging beschouwd wordt en aanvulling voor
>diegene die het wel hebben en zal breedband voor diensten niet de
>standaard worden als basisuitrusting voor de consument. En dan blijft
>dat Nederland  beter voorop kan lopen op ICT kennis dan op
>infrastructuur.

Ik denk dat het een de motor is achter het andere. Ten eerste omdat een
landelijk dekkend netwerk opzetten en in de lucht houdt kennis vereist, ten
tweede omdat kennisoverdracht beter mogelijk gemaakt wordt always-on
breedband, en ten derde omdat de assumptie dat je markt over zo'n aansluiting
kan beschikken een gigantische innovatie te weeg gaat brengen - van diensten
('push' zou weer populair kunnen worden als alle PC's in Nederland meestal
aanstaan) tot apparatuur (Internet-enabled devices zoals allarminstallaties,
allerhande Internet-telefonie apparatuur, firewalls natuurlijk :-));
apparatuur ontwikkelen wordt steeds goedkoper dankzij generieke
hardwarecomponenten en daar kan een markt van 15miljoen consumenten een hele
goede motor zijn.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B