Volkert na de maaltijd

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Fri Sep 20 21:53:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Net de algemene beschouwingen van Thom de Graaf gelezen. Zinvolle
boodschappenlijst, markante contrapunten en regelmatig de coalitie wijzen op
haar innerlijke tegenstrijdigheid. Toch is het oppositievoeren binnen de
marges die de regering en een grand design ontbreekt. Ik had graag gekozen
voor een visie op een vitale samenleving. Dat is nadrukkelijk kiezen voor
onderwijs (ook financieel) en voor een duurzame economie. Ik voel niet veel
voor het meegaan in extra geld voor veiligheid. Als iets een organisatie en
perceptieprobleem is dan is dat veiligheid (zegt de gek die in een van de 20
onveiligste buurten van Nederland woont). Ik zou het ook welk gedurfd hebben
gevonden om de zorg te hervormen zonder extra geld maar ik weet dat het niet
kan. Jammer. Ik zou ook de regering verweten hebben met de rug naar Europa
te staan. Wat uiteindelijk mist is een eigen analyse van de onvrede en een
evaluatie van de inhoudelijke tekortkomingen maar ook zegeningen van Paars
II. Van daaruit zou ook een visie op de komende jaren moeten komen. Dan kan
ook gesteld worden dat de huidige regering geen nieuwe politiek met zich mee
brengt, dat kan ook niet anders want op het punt van integriteit van
bestuur, hervorming van de overheid, revitalisering van de democratie is
niets terecht gekomen, en ook de nieuwe partij is in haar mechanismes niet
wezenlijk democratischer dan de bestaande partijen.

Op het terrein van zorg en onderwijs kunnen we programmatisch met de
regering mee gaan. Maar de regering lijkt een stap terug doen of smoort
hervormingen in een gebrek aan geld. Ik zou de doelstelling van aflossing
van de staatsschuld in 25 jaar los hebben gelaten omdat het
macro-economische onzin is. dan zou ruimte ontstaan om onderwijs en zorg aan
de burger terug te geven met een forse bruidschat. Ik zou Heinsbroek hebben
aangespoord om wegen te vinden om een groeipad in te zetten. Ik heb als
ondernemer niets aan Heinsbroek. Ook niet aan de huidige begroting: de
investeringen in duurzame projecten wordt de das omgedraaid; van de
voorziene lastenverzwaringen gaat een negatieve impuls uit en de
lastenverlichtingen creeren geen impuls (opmerkelijk is het dat van alle
alternatieve begrotingen een groter groeieffect uitgaat). Ook doet
Heinsbroek niets aan het bevrijden van ondernemingen uit het administratief
keurslijf. Ook de preventieve ontslagtoets blijft gehandhaafd. Tenslotte zou
in een groeiagenda ook vermeld mogen worden dat van immigratie een
groei-impuls uitgaat indien integratie leidt tot actief worden op
arbeidsmarkt of ondernemerschap. De positieve kanten van immigratie mogen
dan ook benadrukt worden.

Ik mis ook bij D66 een samenhangende visie op veiligheid en rechtstaat in de
algemene beschouwingen. ik had meer waarschuwing gewild voor het gevaar van
een veiligheidsobsessie voor de vrijheid van elk. repressie maakt meer stuk
dan je lief is en deze troonrede zweemt van repressiedenken en in associatie
met buitenlanders (in Betondorp hebben we vooral last van blank tuig). Ik
vrees nog steeds een stevige verbale aanranding van de grondwet zonder dat
de grondwet zelf aan hervorming wordt blootgesteld. Als deze regering andere
normen en waarden heeft dan had ik de regering (en de LPF in het bijzonder
uitgedaagd) aan te geven op welke punten een aanpassing van de grondwet
nodig is. dat is nodig want de grondwet die we nu hebben staat bol van de
jaren zeventig linkse correctheid (ik heb daar geen bezwaar tegen, maar zij
die bezwaar hebben moeten maar met een institutionele agenda komen in plaats
van het gedogen van afwijkingen van de grondwet. Maar dat is te moeilijk
voor de LPF want dat is systematisch en strak denken en dat kunnen ze niet.

Over Irak is D66 duidelijk. Geen oorlog zonder VN mandaat en zonder visie op
vrede en wederopbouw in het Midden-Oosten. Dus geen oorlog want er is geen
visie op staatsvorming na een oorlog. Maar ook van Europa ontbreekt elke
visie. terwijl de EU actief is in het ontwikkelen van een visie en beleid op
Oost-Europa en Afrika is van enig activisme in het Midden Oosten geen
sprake. In zou ten eerste het perspectief van toetreding tot de EU en
verdere associatie van Midden Oosten met Europa aanreiken.  Het eerste
perspectief zou onder strenge voorwaarden voor Turkije en Israel kunnen
gelden. voor de andere landen zou het model Tunesie/Marokko als voorbeeld
kunnen dienen (verre van democratieen - maar wel met stevige seculiere
tradities en een vorm van rechtstaat die elders in de arabische wereld niet
te vinden is).

Ik neem de handschoen op en zal 16 november een algemene beschouwing op het
D66 congres in Zwolle geven.

Michiel Scheffer