Heisbroek: Bejaarden en creches

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Sep 20 14:39:58 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoewel Heisbroek zelf alleen maar antipathie bij mij opwekt, zie ik zeker
grote voordelen in zijn voorstel (proefbalonnetje) om bejaarden de gelegenheid
te geven om zich in creches maatschappelijk nuttig te maken.

Het normen- en waarden verhaal spreekt me weliswaar niet zo aan, maar veel
bejaarden zullen er baat hebben dat ze iets aan hun relatieve sociale
isolement kunnen doen. Ook het extra geld kan daarbij helpen, en het
doorbreken van de min of mee gedwongen passiviteit kan positief bijdragen aan
welbevinden en gezondheid.

Er lijkt ruimschoots potentieel voor synergie aanwezig te zijn, want de
bestaande (uitstekende) faciliteiten van bejaardenhuizen / serviceflats /
aanleunwoningen en dergelijke kan men beter benutten, en het personeel kan
flexibeler ingezet worden.

Voor ouders zullen de lagere kosten belangrijk zijn, naast de eventuele
ruimere openingstijden en een betere kwaliteit.

Die betere kwaliteit lijkt wishful, maar het combineren van goed opgeleid
jonger personeel met de niet te verwaarlozen inbreng van de ouderen biedt veel
perspectief.

Think positive!