Geen zelfkritiek in Arnhem

Fri Sep 20 08:47:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Ik eerder: "He, wat jammer dat je weer niet ingaat op de inhoud."

Dat weten we nu toch zo langzamerhand wel. Daar gaat het hier de meesten
toch ook helemaal niet om.

Gewoon een beetje gezellig (?) het spel met woorden beoefenen. Spelen met
woorden, met je eigen woorden, en die van anderen ver(ha)spelen. De inhoud
veranderen of weglaten. Zoals je eerder schreef met cynische willekeur de
eigen beginselen zoals het uitkomt dan weer wel en dan weer niet toepassen.
Betekenisloze woorden die logisch klinken maar nergens voor staan en
onsamenhagend zijn.
Een beetje zoals Marcel van Dam dat misschien wel het best begrijpt en
beheerst. Weet je nog hoe hij die fusie-CDA-er doorprikte: ik pas in mijn
jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas.

Zal nog 1 voorbeeld geven van het inhoudsloze spel dat jij steeds weer aan
de kaak stelt.
Thom de Graaf is namens d66 in het vragenuurtje flink van leer getrokken
tegen een lpf-minister, later nog gevolgd door Boris van der Ham, om heel
onpragmatisch te bepleiten dat elk kilometertje te hard rijden vooral
keihard vervolgd moet blijven worden (in plaats van de beperkte tijd en
energie te richten op de gevaarlijkste overtredingen van welke regeltjes dan
ook) en de minister met zijn doodgewone eerlijkheid en gebrek aan hypocrisie
verantwoordelijk te stellen voor een slechte invloed op het rijgedrag van
mensen.
Hier geen d66-er gehoord die op onze uiterst conservatieve en rechtse
partijlijn in deze kritiek had. En toen het ineens over het machtige
GroenVrede ging die democratische en rechtsstatelijke normen met heel veel
meer dan een procentje of wat overtreedt zweeg d66 als het graf in plaats
van deze machtige enge club op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheden
en voorbeeldfunctie te wijzen. Alsof het oppositiepraatje van Thom en Boris
hier niet juist wel van toepasing is: als iedereen naar eigen willekeur doet
wat de minister deed (te hard rijden) en Groenvrede doet, dan wordt het
inderdaad en anarchistisch zootje. En reageren lijsters hier ineens met het
toepassen van de omgekeerde beginselen. Kan geen kwaad wat wij of de onzen
doen, dus dan "mag" het wel en moeten we er geen punt van maken. Dat moet
alleen jegens onze politieke "tegenstanders".

Links en rechts of wat dan ook zijn gelijk maar links of wij zelf zijn meer
gelijk.
Jij hebt dus gewoon gelijk: willekeur. Artikel 1 van de grondwet hebben wij
al heel lang geleden afgeschaft.

Fritz van Rikxoort