live-debatten in "Windows Media" :-(

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Thu Sep 19 21:52:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 4:04 PM +0200 9/18/02, Mark Koek wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>LS,
>
>Hoorde vanmorgen op de radio Frans Weisglas zeggen dat de debatten van
>de Tweede Kamer nu via het internet te volgen zijn, dus ik dacht net:
>laat ik eventjes wat van de Algemene Beschouwingen meepikken.
>
>Maar helaas: onze volksvertegenwoordigers zijn alleen via het internet
>te volgen door diegenen die een paar honderd euro hebben bijgedragen aan
>het fortuin van Bill Gates: in "Windows Media"-formaat dus. Jammer.
>Schandalig, eigenlijk. Zo draagt de Kamer bij aan het Microsoft-monopolie.

> [...]

Ik heb me daar ook al een keer over beklaagd bij de Publieke Omroep.
Het ging om geschiedenis uitzendingen die je terug kon kijken.
Belangrijk cultureel erfgoed, educatief ook nog eens, op kosten van
de belastingbetaler gemaakt. Het argument was dat het diende om de
auteursrechten van de makers te beschermen.

Een MP3 formaat nodigt uit om te kopiëren en te delen met anderen
(Kazaa, Gnutella). Dat is natuurlijk niet de bedoeling :-(

Als je een petitie ertegen aanmaakt http://www.petitiononline.com dan
zal ik het gelijk tekenen.

Maar wat betreft de uitzendingen vanuit de Tweede Kamer. Die moeten
in de eerste plaats via de ether uitgezonden natuurlijk. Dat kost
niets aan bandbreedte. Pakketjes data over netwerken sturen is ideaal
voor asynchrone communicatie tussen individuen en zelfs nog wel voor
het delen van grote hoeveelheden data (filmpjes). Maar voor
live-uitzendingen is het natuurlijk veel handiger om het via de ether
te doen.

Niet voor de kijkcijfers maar omdat er bij elk denkbare debat altijd
wel weer een *andere* groep betrokkenen in Nederland is die door
nieuwe wetgeving getroffen kan worden. Ook al zijn het altijd maar
10000 kijkers, ze zouden wel dat recht moeten hebben. Uiteindelijk
kijkt over langere tijd de hele bevolking op een gegeven moment wel
eens 1 keer naar dat kanaal, ze kijken alleen nooit massaal.

Duitsland heeft zo'n kanaal (Phoenix toch?) en de Amerikanen hebben
C-SPAN. Er is ruimte genoeg in de ether, de overheid kan daar over
beschikken namens ons allemaal. Het ene ministerie hoeft het echt
niet aan een ander ministerie te veilen lijkt me.

--
ReindeR