Verval onvrije blablabla; het gaat om Stichting-Structuur Greenpeace

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Sep 19 14:49:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Aris B." wrote:

>   Wwar wel over gepraat moet worden is het feit dat Greenpeace geen
> Vereniging, maar een STICHTING is, en dat gewone leden dus geen invloed
> kunnen hebben op de actievormen en -methoden die men inzet;

Van een stichting kun je toch geen lid worden.

> je kunt je
> kritiek en protest alleen laten merken door je contributie en/of donatie in
> te trekken (zoals ik na de desinformatie over de Brent Spar gedaan heb).

Dat een dergelijk bestuur zich niet in directe lijn iets van mogelijke
kritiek hoeft aan te trekken sluit dat niet uit dat zij daarvoor niet
uit open staat.

> De
> Vereniging Miljeudefensie staat opener voor kritiek op haar acties vanuit
> haar leden-achterban...

En derhalve ook voor ander ongewenste invloeden..... Dat in
tegenstelling tot de stichtingsvorm waar het bestuur zich aan haar taak
kan zetten zonder die mogelijk negatieve invloed.

>   In de radio-uitzending was onder de bellers in het phone-in-gedeelte ook
> iemand die zei Greenpeace-lid te zijn, maar nu erg gefrustreerd te zijn
> omdat met zijn contributie het ondernemen van dit soort acties bekostigd
> werd.

Als je Greenpeace op elke actie individueel gaat beoordelen zal er
altijd wel een te vinden zijn die je goedkeuring niet helemaal weg
kunnen dragen.

Henk Elegeert