Verval onvrije blablabla; het gaat om Stichting-Structuur Gre enpeace

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Sep 19 14:19:01 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

de man die Weisglas in het nette pak genaaid heeft was net op de NCRV-radio
("Standpunt-NL" op Radio 1 ), en verklaarde als officieel Greenpeace
woordvoerder dat het Trouw-citaat waar sommigen een democratisch
schreeuwrecht in de Tweede Kamer uit afgeleid hebben, een onjuiste weergave
van de persmededelingen van Greenpeace rond zijn actie was. Hij zei dat
Greenpeace slechts het recht claimt om op democratische, geweldloze wijze
actie te voern; en men is zich ervan bewust dat daarbij wetten en regels
overtreden worden en dat er dus bestuurlijke, civiele en/of strafrechtelijke
sancties kunnen volgen. Dat is normaal bij alle vormen van burgerlijke
ongehoorzaamheid, en dat is een actievorm die Greenpeace al decennia
be-oefent; men accepteert die sancties als legitieme overheidsreactie.

  De zaak deed me denken aan de atoompacifistische kraker "Bingel" die rond
1984 tijdens het beslissende Kruisrakettendebat in (de oude zaal van) de
Tweede Kamer via het "notulistentrapje" binnendrong en tot stomme verbazing
van ministers en kamerleden een tafel midden in de zaal beklom en een kort,
vlammend betoog tegen plaatsing van raketten afstak. Ook hij is afgevoerd,
gearresteerd en vastgezet, maar in principe vond iedereen het een (nog net)
acceptabele actievorm.

  Wwar wel over gepraat moet worden is het feit dat Greenpeace geen
Vereniging, maar een STICHTING is, en dat gewone leden dus geen invloed
kunnen hebben op de actievormen en -methoden die men inzet; je kunt je
kritiek en protest alleen laten merken door je contributie en/of donatie in
te trekken (zoals ik na de desinformatie over de Brent Spar gedaan heb). De
Vereniging Miljeudefensie staat opener voor kritiek op haar acties vanuit
haar leden-achterban...
  In de radio-uitzending was onder de bellers in het phone-in-gedeelte ook
iemand die zei Greenpeace-lid te zijn, maar nu erg gefrustreerd te zijn
omdat met zijn contributie het ondernemen van dit soort acties bekostigd
werd.
  Zie de website "www.stand.nl" en het discussieforum en de peilende
stemming aldaar.

Bernard Aris