Verval onvrije media en democratie zet door

Thu Sep 19 13:10:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Sorry Vrienden van de Democratische Rechtsstaat,

Keer het Tij zet door, ook bij de gemeente-Amsterdamse door de belastingbetaler betaalde propaganda-tv AT5.
PvdA-bekritiserende AD-columniste Hemelrijk was net aangenomen, de PvdA belt AT5 plat, en ze is al weer ontslagen.

Heb zelf als D66-wethouder ook een keer meegemaakt dat een AT5-tv-ploeg na wekenlange vorbereidingen op het allerlaatste moment ter plekke door de PvdA-T5 hoofdredacteur werd teruggeroepen, omdat, huilden de gefrustreerde journalisten en technici op mijn schouders uit, hun prachtige en spannende reportage met mij volgens hun Partijbaas te veel reclame zou zijn voor de verkeerde partij, namelijk de onze (D66).

Help! Keer het Keer het Tij!

Fritz van Rikxoort

http://archief.ad.nl/artikel?text=hemelrijk&SORT=presence&ED=ola&PRD=3m&SEC=%2A&SO=%2A&FDOC=15
Eenrichtingverkeer

Pamela Hemelrijk

Onlangs heeft Max Pam, in een column voor Propria Cures, Pim Fortuyn en Gerard Spong met Hitler vergeleken, Mat Herben met Eichmann, minister Bomhoff met Heer Doktor Mengele, het Algemeen Dagblad met de Völkischer Beobachter, en mij met Eva Braun. `De columniste von das Rotterdammer Süfferdchen Das Algemeines Tagesblatt', noemt hij mij, `die als Eva Braun verliefd was op der Führer en voor hem door het vuur ging, overigens zonder dat der Führer naar vleselijke gemeenschap met haar verlangde'.

Hij vindt dat dat moet kunnen, in een vrij land met een vrije pers. Ik ook. Hij doet maar wat hij niet laten kan. See if I care. Hij mag schrijven watti wil, zolang hij zich niet schuldig maakt aan opruiing, laster of smaad, en dat zijn al sinds mensenheugenis strafbare feiten, dus ik weet mij door de wet ruim voldoende beschermd op dit punt. En dit proza valt evidently niet onder opruiing, laster of smaad. Hooguit kun je het beledigend noemen. Maar je moet, zeker als stukjesschrijver, tegen een stootje kunnen, vind ik. Wie kaatst moet de bal verwachten, en wie lange tenen heeft moet vooral geen stukjes gaan schrijven. Of in de politiek gaan.

Ze zouden bij de NRC vast raar opkijken als ik de hoofdredactie belde, en op hoge toon eiste dat de NRC Max Pam eruit knikkert, omdat hij mij in PC met Eva Braun heeft vergeleken. Ze zouden een lachstuip krijgen die het NRC-gebouw zou doen schudden op zijn grondvesten. Waar of niet? Geef toe.

Evenzogoed heb ik inmiddels de kortste tv-carrière uit de geschiedenis achter de rug, wil ik wedden. Eén week, om precies te zijn. Ik was nog niet bij AT5 ingehuurd - voor een veertiendaagse gesproken column in het programma Onderstroom - of ik stond alweer op straat. Omdat ik, in een AD-stukje, het nieuwe PvdA-paradepaard, de beeldschone Ayaan Hirsi Ali, 1 hittepetit en 1 slettebakje had genoemd. Dat gaat namelijk wél te ver, blijkbaar. Het leukste vond ik dat de AT5-dame mij verwijtend meedeelde dat zij `de hele morgen was sufgebeld' door de PvdA. Is dat niet grappig? Ik schrijf een - de PvdA onwelgevallig - stukje in het AD. En de PvdA belt dan niet mij, noch het AD, wat toch voor de hand zou liggen. Nee, De Partij belt op hoge poten AT5, en tien minuten later ben ik een schnabbel armer. Wie nou nog ontkennen wil dat AT5 zich als een mak schaap voor de kar van de PvdA laat spannen, die is een knappe jongen.

Dat hittepetit-stukje heeft ook meteen vijf woedende ingezonden brieven opgeleverd, zie ik. Nou moe! De kwaliteitskranten verzekeren mij om strijd dat Pim Fortuyn helemáál niet is gedemoniseerd, dat het nou eenmaal hard tegen hard ging, en dat je er, als publiek figuur, tegen moet kunnen als er taarten met stront en braaksel in je gezicht worden gedrukt, of als de pers je stelselmatig betitelt als een narcistische relnicht, een gestoorde persoonlijkheid, een nazi en 1 gevaar voor de samenleving. Maar Ali een hittepetit noemen, dát kan dus níet. Daar hep men weer het éénrichtingverkeer van de progressieve verdraagzaamheid ten voeten uit.

Die ingezonden brieven mokken dat ik gewoon jaloers ben op Hirsi Ali, omdat zij zo mooi is. En u hoort mij niet zeggen dat ik haar niet benijd om haar schoonheid. Natuurlijk benijd ik haar om haar schoonheid! Ik zou er wat voor geven om zelf net zo jong en mooi te zijn! Wie niet? Maar dat is niet mijn bezwaar. Mijn bezwaar is dat Hirsi Ali, louter en alleen omdat zij mooi is, op een promotietournee langs alle talkshows wordt gedirigeerd, en dat die talkshows zich daar als een mak schaap voor lenen: vandaag AT5, morgen Barend en Van Dorp, overmorgen Rondom Tien, en volgende week (dat geef ik u op een briefje) Barend & Witteman. En dat allemaal om er bij de kijkers in te hameren dat de PvdA best wel politiek incorrect is, tegenwoordig.