over het referendum over het referendum...

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Sep 16 18:06:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker schreef:

> Kortom: behoud de invloed van de kiezers (en dus niet van parlement of
> regering, maar van de mensen zelf), door het instrument van het referendum
> voor de eerste keer (althans landelijk) in te zetten over het referendum zelf.
>
> Het spreekt vanzelf dat lokale en regionale D66-afdelingen daar wat mij
> betreft een grote rol bij kunnen, moeten spelen. Daarover binnenkort meer.

Hulde!

Puntje van aandacht is het volgende: afgelopen juni werd ik aangesproken
door 2 mensen die hun handtekening hadden willen zetten voor een
referendum over de milieuvergunning voor Schiphol. Het schijnt (wist ik
ook niet) dat dat op het gemeentehuis van je woonplaats moet.

Helaas wist op het gemeentehuis alhier niemand hoe dat in zijn werk
ging, een landelijke referendumaanvraag behandelen, en werden ze
uiteindelijk gewoon weggestuurd.

Een voorbereidende rol voor de lokale D66-afdelingen kan dus al zijn dat
je even nagaat dat je gemeente weet hoe het zit, en straks geen mensen
onverrichterzake wegstuurt die hun handtekening willen komen zetten.

Mark