Godsdienstonderwijs

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Sep 15 13:02:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Ik lees de reactie van Michiel Scheffer. Zijn schets van de Franse opzet
met godsdienstonderricht (in filosofie) en het Belgische vind ik wel heel
aardig. Ik denk dat je het beste godsdienst kunt onderbrengen in iets als
filosofie en cultuurgeschiedenis, met een scala van geloven, sektes, e.d.
Veel hoofdkerken (RK, Prot. Isl e.d.) willen daar niet aan uit
machtsoverwegingen. Want in zo'n leerplan zou ook aandacht komen voor wat
we nu (gevaarlijke) sektes noemen. Bijv. de antroposodie, scientology,
mormonen e.d., kortom richtingen waarin de middenklasse nog wel eens haar
toevlucht zoekt. Een gemengde voorlichting zal in ieder geval realistischer
zijn.

Je linksliberale, calvinistische stadsnomade,

Henk Vreekamp, Utrecht.