Godsdienstonderwijs

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sun Sep 15 12:54:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste hein,

De ervaring in Betondorp of Watergraafsmeer is ook illustratief. Feitelijk
is er in Betondorp geen vrije schoolkeuze, tenzij je naar de
Montessorischool aan de Zaaiersweg wilt. Het openbaar onderwijs hanteert een
postcodebeleid (dat werkt ook segregerend), het christelijk onderwijs gaat
uit van het onderschrijven van de grondslag maar is wel redelijk
toegankelijk voor allochtonen. De algemene schoolvereniging watergraafsmeer
(bijzonder niet confessioneel) voert een ontmoedigingsbeleid "allochtonen
voelen zich hier niet thuis, wij zijn een witte school" en voorrang aan
broertjes en zusjes doet de rest.

Het effect, scholen in Watergraafsmeer zijn behalve de bovengenoemde
Montessori en een RK School voor meer dan 85% wit, in Oost is het beeld
vrijwel andersom: daar zijn de meeste scholen voor meer dan 50% zwart.

Kortom het gaat niet alleen om toelating door christelijke scholen maar ook
om de meer "objectieve" criteria (die ook wel een goede kant hebben) zoals
postcode en broertjes/zusjes. Dit zal een grote stads voorbeeld zijn.

Michiel