Godsdienstonderwijs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Sep 15 17:08:45 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:36 15-09-2002 +0200, Henk Elegeert wrote:

>Hein, je gaat er al vanuit dat zij een keuze zouden moeten hebben, maar
>waarom?

Wezenlijke vraag. Het gaat hierom. Stel ik geloof in god en ander hogere dingen en wil niet dat mijn kind materialistisch en nihilistisch wordt opgevoed. Ik wil niet dat leraren en andere autoriteiten mijn kind geestelijk (religieus) van me afpakken. Kan je zeggen: het kind is je eigendom niet. Klopt. Maar het kind is ook niet het eigendom van de staat. Wie heeft er meer "opvoedrecht", de ouder of de leraar? De ouder of de overheid? Als ouder wil ik gewoonweg dat mijn kind in een sfeer opgroeit die ik verantwoord acht, en ik heb de vrijheid die omgeving zelf te kiezen.

Nogmaals: ook het kind moet, vanaf de jaren des onderscheids, een relatief vrije keuze kunnen maken. Minimaal vanaf 16 jaren. Bij conflict ouder/kind prevaleert dan de wens van het kind.