Godsdienstonderwijs

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sat Sep 14 12:45:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Unico en Hein,

Voor de duidelijkheid: je kunt twee discussies entameren. Ten eerste de
vraag of een organisatie van het onderwijs op basis van levensbeschouwing of
godsdienst wenselijk is (maatschappelijk of vanuit een sociaal liberaal
perspectief). Ten tweede de vraag of godsdienstonderwijs een plaats heeft
binnen het curriculum.

Wat de laatste betreft is het aardig te vermelden dat het Franse openbaar
onderwijs ideologisch republikeins en seculier en geen godsdienstonderwijs
kent anders dan binnen het kader van het vak geschiedenis en filosofie (het
mooiste vak en hoogste goed in het franse middelbare onderwijs - daar leren
ze tenminste gestructureerd denken). Het Belgische onderwijs hanteert een
model dat alle scholen behalve die scholen die nadrukkelijk een
kerkelijke/vrijzinnige denominatie hebben alle godsdiensten moeten
onderwijzen die door de leerlingen/ouders gevraagd wordt. Zo gaan in de
Brusselse lycea de kinderen naar drie of verschillende godsdienstlessen:
christelijk, islamitisch, joods en atheistisch.

Een andere kanttekening is dat veel nominaal christelijke/katholieke scholen
(maar niet in b.v. Ede) godsdienstles gebruiken als meer algemene spirituele
of morele vorming.

De essentie zou niet moeten zijn de aanwezigheid of afwezigheid van
spirituele, morele of filosofische vormen van onderwijs maar godsdienst als
segregatatiemodel van het onderwijs. Ik ben zelf sterk voor een
schoolsysteem dat integratief werkt en niet naar eigen geloofsrichting gaat.
Maar laten we daarbij niet uit het oog verliezen dat we in sommige gevallen
een waar debat gaan voeren, maar ook een schijndebat. Want de verzuiling is
eigenlijk in 90% van Nederland achterhaald (maar niet in Ede). Veel meer
wordt de denominatie en het toegangsbeleid gebruikt als smoes om te kunnen
selecteren. Dat is het echte probleem - en is overigens in ons VP herkend.

Michiel Scheffer