Godsdienstonderwijs

Sat Sep 14 12:38:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein en Unico,

Lijkt me simpel voor D66 (zelf kiezen: keuzevrijheden, gelijkwaardigheid,
alleen noodzakelijke solidariteit).

Dus geen enkele reden vrijheid van onderwijs af te schaffen, eerder
andersom, die vrijheid weer in ere te herstellen die in de praktijk al op
vele manieren centralistisch is ontnomen, door allerlei overbodige
beperkende regels en eenzijdige onderwijsvoorschriften rigoreus af te
schaffen.

In de prakttijk (pragmatisch) lijkt het me voorlopig nog steeds nodig, wil
je alle van ouders en anderen afhankelijke kinderen voldoende beschermen,
aan de bak laten komen en ruim voldoende gelijkwaardige toekomstkansen
geven:
een leerplicht op te leggen;
minimale kwaliteitseisen op te leggen aan het vrije onderwijs, zowel betreft
onderwijsgevenden, inhoud als omstandigheden (schoolgebouw en middelen);
daar voldoende toetsend toezicht op te houden en bij wantoestanden indirect
of direct in te grijpen;
en via finale examens te laten toetsen of onderwijsvolgenden tijdens het
onderwijs maar in ieder geval na afloop aan minimale kwalificaties kunnen
voldoen (bewijsje: diploma, titel);
en om financieel tenminste solidariteit op te leggen om onderwijs van
kinderen van te arme ouders ook voldoende gelijkwaardig mogelijk te maken.

Gevolg van deze principes lijkt me een absolute toelatingsplicht ongeacht
welk kind en zijn ouders, anders dan toelatingseisen op basis van eerder
verkregen kwalificaties en leervermogen en op basis van kwantitatieve
capaciteit. Bijzondere onderwijsvorm of mede-levensovertuigings- en
privescholen moeten dus armere, etnische of kinderen van ongelovige ouders
dus gewoon toelaten en onderwijs verschaffen tegen de minimale vergoeding
die ook armere ouders beschikbaar hebben. Zitten best haken en ogen aan,
maar die zijn in redelijkheid praktisch op te lossen. Een school kan
bijvoorbeeld verplicht worden een minimaal aantal leerlingen uit bepaalde
categorieen niet te mogen weigeren, maar niet alleen maar armere leerlingen
toe te laten en dan failliet te gaan.

Te simpel? Als je het idelaistische en praktische D66-gedachtengoed van
oorsprong kent toch niet?

Wil je vrijheid van onderwijs voor ouders en leerlingen (!!) in de praktijk
mogelijk maken,
dan moge duidelijk zijn dat je enerzijds alleen minimale eisen kan opleggen
om veel ruimte te laten die vrijheid daarbovenop ook in te kunnen vullen
(laat 1000 bloemen bloeien)
en dat ouders en leerlingen geinformeerd moeten kunnen kiezen, dus
onderwijsvormen en scholen en hun resultaten moeten kunnen vergelijken door
informatieve vergelijkende systemen, maar die hoeven niet (alleen) van de
staat te zijn.

In de praktijk kunnen ouders dan bijvoorbeeld kiezen of ze hun hier blijven
wonende kinderen dan ook onderwijs in de oorspronkelijk eigen taal van die
ouders of hun verre voorouders laten volgen, maar dat mag dan zoals nu wel
niet meer ten koste gaan van het meedoen en leren in de eigen Nederlandse
taal (immers de taal voor alle hier wonenden).

Leuk onderwerp, echt geschikt om er het oorspronkelijke D66-denken op los te
laten en toe te passen. Uitwerken!

Fritz van Rikxoort