Rondom Tien

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Thu Sep 12 23:46:11 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Willem..verzoek tot plaatsing.

Beste Democraat,

Heb jij vandaag Rondom Tien gezien? Een verhitte discussie over het nut van een kritische evaluatie van de huidige interpretatie van de Islam in Nederland. De positie van de vrouw binnen die context kwam nadrukkelijk naar voren.

Opvallend is dat met name vrouwen deze kritische evaluatie bepleiten.
Waar zijn de mannen? Heeft D66 die niet in huis?

Opvallend was de defensieve houding van een aantal verhitte mannen (dominant en onredelijk). Directeur van de Moslim Liga was dominant, onredelijk en orthodox (dhr. Cheppi). Maar hij is wel een rolmodel voor veel jongeren (mannen). Gelet op zijn uitspraken over zijn dagelijkse praktijk. De schrijver Ali Eddaoudi was ook verhit en gepreoccupeerd. Het lijkt wel alsof moslimmannen in algemene zin geen belang hebben of zien bij een kritische zelfevaluatie. How come? Zijn versterkende macho-aspecten verankerd in de Islam?

Ik kreeg een flashback toen M. Tahir (vrouwelijke voorstander van kritische zelfevaluatie) aan het woord kwam. Zij vertelde dat zijzelf uitgehuwelijkt was. Pakistaans van origine. Tussen haar 10-20 jaar heeft zij geworsteld met een taalachterstand. Vervolgens wordt zij op een dag uitgehuwelijkt. De manier waarop zij sprak boeide mij enorm. Enerzijds wil zij het proces van emancipatie vormgeven (en moeten wij haar helpen). Anderzijds wil zij geen schepen in familiesfeer achter zich verbranden, terwijl zij toch duidelijk haar vraagtekens zet bij bep. culturele rituelen. Een zeer intelligente vrouw met compassie (D66 like). Er zat alles in: visie, overtuiging, maar ook angst, bedachtzaamheid en praktijkervaring. Wie nodigt haar eens uit voor een gesprek?

Voorbeeld: "Ik ben niet tegen gearrangeerde huwelijken. Dit kan goed gaan. Mijn zus is gelukkig getrouwd met een Pakistaan die ingevlogen is. Wel hebben de kinderen nu natuurlijk een taalachterstand. Ja wat wil je ook. Ik pleit ervoor dat elke moslimvrouw er goed over nadenkt wat de consequenties zijn van het huwelijk aangaan met iemand uit het moederland die de Nederlandse taal niet machtig is. Wel ben ik tegen uithuwelijken. Uithuwelijken betekent dat de vrouw niet zelf kan/mag kiezen."
Het signaal is duidelijk. De aanpak/ approach ook. Zij wil zich inzetten voor het proces van emancipatie binnen de islamitische gemeenschappen in Nederland. De conditie daarbij is dat het niet ten koste mag gaan van haar familierelaties. Dit nu begrijp ik heel goed. Familie is iets onbegrijpelijk ongrijpbaar belangrijks (voor veel mensen).  Veel situaties die bij Nederlandse wet verboden zijn spelen zich nu juist af binnen de familiesfeer. Dit soort patronen doorbreken is daarom ook zo lastig. De vuile familiewas breng je niet naarbuiten. Van je familie krijg je nooit gelijk. Onruststoker!

De islamitische vrouw met hoofddoek, docent aan een islamitsche basisschool, zij: "de discussie vind ik goed, maar niet nu, dat zal alleen maar het beeld van de moslims in Nederland in een kwaad daglicht stellen".

Dit patroon (van discussieren )heb ik zelf ook wel eens ervaren. Je hebt als politicus, als mens een standpunt. Het standpunt is kritisch, doordacht en zet de culturele verhoudingen (bijv. gezinssituatie) op scherp. Dit veroorzaakt onrust. Inhoudelijk wordt er niet meer ingegaan op het punt. Je krijgt (onberedeneerd en vaak ook onterecht) ongelijk. De groep mannelijke companen van Cheppi voelden zich duidelijk op hun pik getrapt.

Keuzevrijheid. Zelf kiezen staat hoog in het vaandel van D66. Wat gaan wij doen aan deze heldere casus. De stelling dat de islamitische vrouw in Nederland in vele gevallen ondergeschikt is aan de man durf ik te verdedigen. Ik ga dit gevecht aan. De vrouwen die in dit patroon gecultiveerd zijn (zie docente basisschool uit het programma) zijn vaak nog erger dan de man. Zij nemen deze praktijk aan als vanzelfsprekendheid. Het is ook lastig dit tegen te spreken. Er staat voor die vrouwen veel op het spel.

Ik ga met Roger van Boxtel mee als hij meent artikel 23 uit de Grondwet grondig te onderzoeken op de consequenties inzake onze integratiepolitiek in onze muliticulturele samenleving van nu. Kids hebben de toekomst. Zij moeten wel de kans krijgen te aarden (op een niet al te complexe manier). Godsdienstonderwijs is een particuliere aangelegenheid. Hoort in deze vorm niet meer thuis op het basisonderwijs. Het kan op termijn ongelukkige macho-moslimmannen creeren, naast oubollige orthodoxe vrome christelijke mannen. Pleit als D66 voor aanpassing van het onderwijssysteem.

Groet,

Unico