staatschuld

Gerard MJ Bos stouthart-bos at WXS.NL
Mon Sep 9 21:55:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Michiel,

Allereerst: gelukkig zijn we het eens over het feit dat we een partij moeten zijn. En niet een beweging. Dat heeft met smal en intelectueel niet veel te maken. Bij mijn collega's artsen tref ik velen aan wiens sociale inteligentie ik niet veel hoger inschat dan die van de stucadoor of tuinman. Dat we geen stemmentrekkers zijn heeft andere oorzaken.

Misschien is jou reactie op mijn vraag: wat kost die renteaflossing nu per jaar? - wel illustratief: veel getallen, kennis maar geen concreet antwoord op de vraag!
Je kent alle getallen blijkbaar, helder en overzichtelijk, maar laat simpele vraag onbeantwoord: wat kost die staatschuld de individuele burger nu echt aan renteaflossing?
Met jouw getallen kan ik het zelf wel uitrekenen:

We moeten per persoon ongeveer 60 euro per maand betalen aan de rente over de staatsschuld. Dat lijkt me niet te veel, hoewel we voor een gezin met twee kinderen toch al over hele bedragen praten: 240 euro per maand. Dat is voor modaal of minder een aanzienlijk bedrag!
Maar het zijn wel hapklare brokken: daar kan ik bij de marktkraam over discussieren; vind de kiezer dat te veel, weinig of wel goed. En dat zou de politieke richting van de staatsschuld m.i. moeten bepalen en niet het gejongleer met %BNP. Daarvan weet jouw kraamhulp niet wat het is en de stucadoor hier uit de straat ook niet. En ook ik dan met die cijfers niet uit de voeten. Maar met 60 euro per maand in ruil voor de leefomgeving en fasciliteiten van Nederland, daar kunnen we over meepraten! Van mij mag dat bedrag wel zo blijven. Kinderen en ouden van dagen 50% korting!

Vriendelijke groet,
Gerard.