na de impulsconferentie

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Sep 9 16:49:19 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

 > Vijf eerste puntjes, op de zondag erna. Schiet u maar:
 >
 > 1. We blijven als D66 te cerebraal bezig. We blijven in het "denken"
 > (ratio) steken, en hebben moeite naar het "doen" (actie) over te
 > stappen. We zijn een visie-partij, een filosofenpartij, een
 > ratio-partij, een praterspartij. Onze intelligentie lijkt
 > freischwebend te blijven.

Zeer mee eens. Vorige week was ik nog op een bijeenkomst van de
plaatselijke partijvoorzitters, in een pand van de SP. Mensen die deze
lijst wat langer lezen zullen wel weten dat ik de ideologie van die
partij een hele slechte vind, maar van de manier waarop deze club
activiteiten ontplooit kunnen we een heleboel leren.

Niet dat D66 gebouwen in achterstandswijken moet gaan openen, maar het
inschakelen van de leden bij hele concrete acties op straat is toch iets
dat we een stuk meer zouden moeten doen. Nu gebeurt dat al wel hier en
daar door lokale afdelingen op eigen initiatief, maar je kunt dat best
af en toe eens (zoals de SP dat doet) landelijk coördineren. Druk maar
eens 100.000 folders en spreek met de afdelingen af dat ze die op een
bepaalde dag gaan verspreiden op de stations, bijvoorbeeld.

Een veelgehoord bezwaar is dat het zo moeilijk is om daarvoor
vrijwilligers te vinden. Ik waag dat te betwijfelen, en zou het zelfs
willen omkeren: als je je leden meer betrekt bij de partij door ze voor
dit soort dingen in te schakelen zul je ze veel beter aan je binden, en
zul je zelfs in ledental groeien. Passieve leden vertrekken sneller.

Je standpunten naar voren brengen in de media is echt maar de helft van
het voeren van campagne. Je moet zichtbaar zijn 'op straat', mensen
stemmen veel eerder op je als ze je kénnen.

Mark