Justitie gaat maat door...

Sun Sep 8 12:39:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Ik leef en werk, ook in depolitiek, in het besef dat we allen tezamen. Sinds
we naar de maan zijn gegaan hebben we dat ook kunnen zien. De ruimtevaarders
moesten foto's maken van de maan, maar keerden zich tegen de instructies in
eerst heel lang naar die kleine, doch mooie, eenzame aarde, in dat enorm
grote, koude, donkere, lege heelal, ver ver, eindeloos weg van heel
misschien nog ergens iets of iemand van welke soort dan ook. Er waren geen
grenzen te zien, geen kunstmatig getrokken grenzen tussen volkjes, landjes,
enzovoort, alleen maar veel blauw water en wat brokken groene aarde.

Prima dat jij er in het geheel niet mee zit dan Pim er niet meer is. Prima
als jij het fijn vind dat hij uit de politiek is gegaan (hoewel ik aanneem
dat je zelfs hem de wijze waarop hij daartoe absoluut gedwongen werd door
misschien dan toch niet-democraat. Maar denk eraan dat ook Pim niet alleen
was. Volkert heeft hem ook op brute wijze ontnomen aan zijn familie, hun
beminde en liefhebbende broer, oom enzovoort, zijn vrienden, zijn politieke
vrienden, zijn kennissen, zijn honderdduizenden aanhangers, waaronder
bijvoorbeeld vele jonge burgers die voor het eerst hebben gehoord en
begrepen waar POLITIEK over zou moeten gaan, namelijk ook over henzelf, en
de hunnen, hun leven, enzovoort.

Zelfs veel hooggeeerde inhoudelijk tegenstanders in de politiek, waaronder
veel gerespecteerde en prominente D66-ers zijn nog steeds woest en ontdaan
dat zij hun gesprekken en debatten met Pim zo abrupt moesten afbreken en hem
nooit meer kunnen spreken. Nog dagelijks voelen ze dat en worstelen ze
daarmee. Ook hun leven is een voor hun gevoel belangrijk stukje bruut
ontnomen.

M.a.w. als jij zo goed voelt wat goed is voor jou en de mensen in het
algemeen, breng dat dan ook op elk moment in depraktijk, in woord EN daad,
zo je wilt houding, stijl, vorm. Reik degenen die jou verontrusten de hand,
praat met ze, spreek ze aan en vraag ze wat hen beweegt,hoe zij denken over
jouw zorgen en angsten op de weg die we met zijn allen naar een nabije en
verdere toekomst bewandelen.

Amen,

Ja, kom net uit de kerk, net als mijn vriendje uit een andere elders in de
stad, met die sommige soms levensgevaarlijke christenen verkeer ik zelfs
regelmatig in plechtige gemeenschap, en zij laten mij steeds zomaar binnen
als ongelovige heiden, sterker nog, ik ben er gewoon welkom, gewoon omdat ik
mens ben, of ze mij nou leuk vinden of niet.
Laat D66 weer zo een echte ouderwetse gemeenschap zijn, waar we oprecht om
elkaar en alle anderen geven. Want we kunnen nog heel veel leren, misschien
moet ik zeggen terugvinden, van die ouderwetse christenen. Bijvoorbeeld
vrijdagavond constateerde ik dat, toen zelfs de D66-bestuurders voor wie ik
sigaretten haalde geen moeite deden mij ook met anderen aan een tafel te
laten zitten, en de stumperd die de leiding had mij, die door een kelner na
lange tijd maar alleen aan een grote tafel was gezeten, mij zelfs na mijn
eerste beleefde aanzet onmiddellijk het woord ontnam en verbood daarover
plenair een vraag te stellen.
D66, jippie a jee, wij zijn en weten het altijd beter, horende doof en
ziende blind, want anders kan dat niet.

Nou, doei,

Fritz van Rikxoort