Justitie gaat maat door...

Sat Sep 7 22:34:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Ik draai (nog steeds) lekker door, in positieve zin, gelukkig maar. En
diegenen niet in deze politiek moeilijke tijden, komen hopelijk weer snel op
gang.

Maar wat is er erg aan dat ik of anderen overeenkomsten >vertonen< met wie
dan ook???

Boris 1 doet een intiatiefwetsvoorstel met de LPF, een rechts voorstel, waar
linkse juristen fel tegen zijn, een fulksempfindisch element vinden zij aan
onze zogenaamd objectieve rechtspraak toevoegen: een al dan niet slechts
vermeend slachtoffer onafhankelijk spreekrecht zonder tegenspraak geven in
een strafzaak tegen een >verdachte<. Prima als hij het met de LPF een is.
Prima als het rechts heet. Niet prima als we het er niet mee eens zijn omdat
het middel erger is dan de kwaal. Laten we het over de inhoud hebben,
rechtsom of linksom doet er niet toe.

Bekijk het van de andere kant, draai je om, en rechts is links. Argumenteer
gewoon zonder kwalijke etiketjes te plakken op anderen omdat je argumenten
kracht ontberen. Ik schaam me er niet voor het eens te zijn met wie dan ook,
wie dan ook. Ik kan er ook niets aan doen als mensen die ik minder waardeer
het met mij eens zijn. Het zij zo. Ik zie het belang en de
overtuigingskracht of ontkrachting er niet van. Werkelijk niet.

Ik ben een D66-er. Soms links, nou en, soms rechts, zal wel, meestal
veranderingsgezind, maar ook heel vaak behoudzuchtig of conservatief als het
om wat ik het goede vind gaat, en wil oude oplossingen heel snel terug, om
eens niet door te draven, als ik vind dat die toch beter waren dan de nieuwe
rotproblemen die we met kwalijke veranderingen gecreeerd hebben.
Al die etiketjes zijn me werkelijk worst. Daarom voelde ik me ook zo thuis
bij een niet linkse niet rechtse niet enzovoort niet enzovoort D66.
Vooruitstrevend? Sociaal-liberaal? Democraten? Wie noemt zich in Nederland
dan asociaal? Dictatoriaal of dwingelandig? Achteruitgangsgezind? Ik kan er
niets mee.

Een ander niet-politiek voorbeeld: ik kan ook niets met het etiketje homo
(laat staan hetero). Is ook pas vrij recent in de geschiedenis gecreeerd,
door zieke geesten die gewone mensen ziekten wilden aanpraten om hun zieke
doelstellingen op oneigenlijke wijze te bereiken, niet toevallig denk ik in
dezelfde periode dat de ideologische labeltjes werden gefingeerd. Ik val in
de liefde en liefdes/partnerschaprelaties op mensen van het mannelijk
geslacht. Zoals de meeste vrouwen en meisjes. Sommigen zien die overeenkomst
ook en vinden je dan soms een mietje (vrouwtje/elijk). Toch ben ik gewoon
een man. Een echte knurft  ;-)

Kortom, in meerdere contexten hebben dat soort labeltjes geen enkele maar
dan ook geen enkele toegevoegde waarde of betekenis en leidt het gebruik
ervan alleen maar heel erg af van waar het allemaal echt om gaat in het
(politieke) leven. En creeren ze fictieve tegenstellingen waar juist
interessante overeenkomsten veel aandacht verdienen. Heel heel erg jammer.

Fritz van Rikxoort