Arnhems congres: andere kwesties

Thu Sep 5 12:31:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Volgens mij moeten we daarnaast evalueren wat >wij< de 8 paarse jaren (van
24 naar 14 naar 7 zetels) verkeerd hebben gedaan. Met name in de ogen van
onze verloren gesundenes volksempfindende populistische kiezers, zeg maar
die grote groep mensen die nu door 17 kamerleden van andere kieslijsten
vertegenwoordigd wordt omdat ze het in ons niet meer zagen zitten. Een groep
die twee en een half keer zo groot is als het groepje mensen dat nog wel op
ons heeft gestemd de laatste keer.

En dan proberen daaruit conclusies te trekken, ervan te leren, en te
voorkomen dat we zo het vertrouwen en positieve verwachtingen van kiezers
verliezend doorgaan. Het gaat niet alleen om ons prachtige gedachtengoed,
maar ook om wat we echt bereiken en hoe dat spoort met de belevingswereld
van de kiezers. We zijn een politieke partij, willen invloed en macht, en we
zijn geen filosofische jurristensocieteit.

Willekeurig wat voorbeelden

(Van Peter Bos, lid sinds1979, eerder op deze lijst)
Van Mierlo die in Paars 1 zijn eigen stokpaardje Buitenlandse in plaats van
onze kroonjuwelen bij Binnenlandse Zaken berijdt.

Het zonder schriftelijke deelname aan de behandeling en zonder lawaai
tijdens de mondelinge behandeling vrond 2000 gewoon laten terugdraaien van
de gelijke pensioenbeloning van allenstaanden, in 1994 unaniem door de Kamer
geregeld na jaren werk van Erwin Nypels en Louise Groenman. Een walgelijk
voorbeeld van kiezersbedrog en gewoon als fractieleden je goedbetaalde
parlementaire werk niet doen. Erwin Nypels heeft aarde en hemel bewogen om
die luie donders aan het werk te krijgen, maar het lukte hem niet.

De WAO: Van 12 naar 24 zetels vooral door Van Mierlo zijn goede verhaal
tegen de schandelijke leeftijdsdiscriminatie van Wim Kok om zijn
honderduizenden vakbondsleden en hun nauwelijks ooit premie betaald hebbende
herintredende vrouwen lekker vol in de WAO te kunnen houden bij de nieuwe
WAO-rechten (met de plicht zelfs zonder enkel of nauwelijks recht, vanaf 15
jarige leeftijd, de volle meer dan 10 procent premie te betalen). We hebben
er helemaal maar dan ook helemaal niets aan gedaan en zijn gewoon lekker 8
jaar geen en blijven >mee<regeren. Een ander staaltje van onvervalst
kiezersbedrog.

De door Els Borst zelf net voor de verkiezingen toegegeven persoonlijke en
politieke fout het regeerakkoord 2 keer te tekenen inzake de door de PvdA
geeiste onmogelijkheden om het gezondheidsstelsel terug te geven aan de
patienten en de artsen en verplegenden, om zo de hollende achteruitgang van
het niveau en de kwaliteit van onze zorg, absoluut en relatief in
vergelijking met omliggende landen, te keren. Acht jaar op de
kapotgebureaucratiseerde collectivistische winkel gepast, en beetje gepapt
en natgehouden.

Geen enkele wezenlijke vernieuwing van het eveneens kapotgecentraliseerde
onderwijs. Nog jaren blijven leerlingen enhun ouders lijden aan de daden van
Van Kemenade, die toendertijd nieuwe leraren en onderwijzers naar
bijstandniveau drukten om hun oudere vrienden hun te hoge salarissen te
laten behouden, alsmede hun hun baan te laten behouden en jongeren er steeds
met voorrang weer uit te werken. Honderdduizenden afgestudeerde leraren en
onderwijzers hebben zich daarna, zonder toegang tot hun passie onderwijs,
zonder loon boven bijstandniveau, van even uurtje hier naar uurtje daar
mogen invallen, allang laten omscholen. Jongeren hebben er in meerderheid
nog steeds geen vertrouwen in het onderwijs als vak te kiezen. We hebben er
in 8 jaar niets wezenlijks tegen gedaan.

Fritz van Rikxoort