Zal de LPF wel aan de PS-verkiezingen kunnen meedoen?

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Sep 3 14:52:03 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

door Mark Koeks analyse van onze "terugval" kwam ik op een heel nieuwe
vraagstelling:
*) Zal de LPF ueberhaupt wel aan de PS verkiezingen van volgend jaar deel
kunnen nemen?
  Volgens mij wordtdat steeds onwaarschijnlijker:
1) de LPF had één redelijke regionale kern, "Fortuynlijk Zeeland", maar we
hebben enige tijd geleden in een groot artikel in de Volkskrant kunnen lezen
dat deze kern inmiddels kibbelend en scheldend uiteen is gevallen;
2) Er is geen echt LPF-bestuur, en zolang de partij een enorme schuld heeft
kan ze ook geen echt partijcongres organiseren, en dus ook geen landelijke
organisatie op poten zetten (te beginnen met een volwaardig HB).
3) Gezien de leegloop bij het LPF-electoraat, en als ik mevrouw Bijlhout bij
Barend&Van Dorp (gisteren) hoor zeggen dat zij niet het enige LPF-Kamerlid
is dat geen contributie betaalt zolang de partij financieel een puinhoop is,
betwijfel ik of de partij als groep nog het potentieel heeft om zich tot
sterke organisatie op te bouwen.
4) Fortuyn kon bij de GR-verkiezingen nog enigermate meeliften op de locale
"leefbare" partijen (zeker Leefbaar Rotterdam), maar dat zal volgend jaar
niet mogelijk zijn. En als ze de kracht mist, zich landelijk te organiseren
en structureren.

  Daartegenover heeft het vnl. uit bestaande locale partijen opgebouwde
Leefbaar Nederland (waar onafhankelijk Eerste Kamerlid Martin Bierman zich
bij aangesloten heeft) al wel een goede, ingewerkte organisatie in veel
gemeentes, en zij zal dus wel serieus kunnen meedoen aan de PS-verkiezingen,
en heeft door het wegvallen of uitblijven van een LPF-presentie dan een
goede kans om redelijk tot goed te scoren.
  En waar de LPF om tot deze rechtse coalitie toe te kunnen treden veel
punten, bv. het referendum, in heeft geslikt, staan veel van dergelijke
aloude D66-kroonjuwelen wel in het LN-programma.

Vraag voor de lijsters: HOE GAAN WE DAAR MEE OM?

Graag Uw inbreng!

Bernard Aris