Politiek dwaas herbarium was: Stratego/Actie Kist

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu Oct 31 18:57:32 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ad,

Nee ik refereer niet aan deelnemers op deze lijst. Ik moest eerder denken
aan het rapport de Boer dat de PvdA als autistisch kenschetste.

Politieke autisme ontstaat vooral als men zo gefixeerd raakt op de
oplossingen dat men het probleem uit het oog ziet. Ik denk dat dat het drama
van paars was: het zicht kwijt raken op de problemen en het onvermogen
signalen te horen om de politiek bij te stellen. (maar waar is het verschil
tussen autisme en vastberadenheid?).

Politieke schizofrenie is wat mijn oma zaliger noemde "langs twee wegen naar
zondag uitkijken"; dat is de gespletenheid om oplossingen te bedenken die
alleen rhethorisch het probleem oplossen (zie ook bezweringsformules) maar
in de praktijk niets oplossen.

Beide fenomenen treffen we bij de PvdA maar als we in het rapport de Boer
overal PvdA door d66 vervangen dan ben ik benieuwd waar we uitkomen.

VrGr

Michiel Scheffer