aan de Muijz en de lijsters

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Oct 31 18:13:34 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Naar mijn gelimiteerde opvatting is niemand op dit D66 café gebaat bij een persoonlijke vete. Gekibbel, beschuldigingen, ruziesfeer: ze maken zo'n lijst geen "nice place to be". In een campagnetijd, waarin hoogstwaarschijnlijk vele nieuwe leden en belangstellenden komen snuffelen, mogen we dat niet laten gebeuren. Wie schuld heeft waaraan is altijd een lastig punt. Zelf zal ik ongetwijfeld een ettertje zijn op bepaalde terreinen, terwijl ik ook wel leuke kanten heb, al zeg ik het zelf. Voor de Muijz geldt hetzelfde, al mag ik niet voor een ander spreken.

Ik kan natuurlijk blijven zwijgen als er weer eens een lading mijn kant op komt, en ik weet dat velen een filter hebben aanstaan, maar toch bevredigt het me niet. Want het stelselmatig bloot staan aan aantijgingen heeft een grens. Moet ik van de lijst af? wat vinden jullie?

Kunnen we nu niet iets constructiefs en practisch verzinnen. Come on, lijsters, laten we deze koe bij de horens pakken. Bijvoorbeeld een aparte ruimte scheppen, waarin vetes uitgevochten mogen worden.

Mijn dilemma is dit: ervaring leert me dat elke reactie op bepaalde bijdragen een lange vervelende stroom op gang brengt. (Zal nu ook wel gebeuren). Altijd zwijgen lukt me niet, ik ben ook maar een mens.

Eigenlijk vraag ik om een soort zelfregulatie, maar dan wel gedragen door de gebruikers alhier. Misschien dat de geldende netiquette een goede richtlijn geeft: wel debat, maar zoveel mogelijk met respect en zo min mogelijk op de man. Waar ik zelf dan de fout in ga, daar moet ook ik gecorrigeerd worden. Eigenlijk vraag ik hulp, want ik kom er niet uit.