Lousewies doet mee!

Kroes R.E.A. r.kroes at VERZEKERAARS.NL
Thu Oct 31 13:51:28 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Begrijp me goed, het gaat mij óók niet om het al dan niet voeren van een
actie vóór Lousewies of tégen Lousewies of whatever. Die discussie vind ik
eigenlijk helemaal niet interessant. Ik meldde alleen dat ik het 'opvallend'
vond.

Ik weet niet wat er de afgelopen dagen allemaal heen-en-weer gemaild is via
deze mailing list: ik heb het namelijk allemaal gedelete. Niet uit
desinteresse, maar uit tijdgebrek. Dus ik ga waarschijnlijk vanalles
herhalen als ik iets zeg. Bij voorbaat excuses dus.

In mijn optiek is er (partijleden, media) geprobeerd om een 'crisis' te
maken zoals we bij de LPF gezien hebben en eigenlijk ook bij de VVD begin
dit jaar (Het Jip en Jan-ne-ke ver-haal). Hard tegen hard en wie dáár dan
boven komt drijven, 'die moet wel dé man of vrouw zijn'. Gelukkig zag ik
binnen D66 genoeg tegenkrachten tegen een dergelijke discussie, iets dat ik
ook herkende in het VK-artikel maandag (iets in de trant van 'D66 voert
discussie leiderschap op beschaafde manier). Natuurlijk, geen manier om
stemmen te trekken, maar: daar gaat het op dit moment ook niet om.

Ik heb al eerder gezegd dat de vernieuwingsdiscussie binnen de partij in een
stroomversnelling is gekomen door de kabinetscrisis en de as. verkiezingen.
Dat is heel jammer, omdat ik goede dingen zag ontstaan. Dat soort zaken
heeft tijd nodig (zie het CDA, die er 8 jaar voor nodig had). Die namen we
en die zouden we moeten BLIJVEN nemen.

Op de persoonlijke motieven van mensen heb ik ook geen zicht. Dus waaróm
Floor Kist nu precies de bal aan het rollen heeft gebracht, weet ik niet. Ik
denk alleen niet dat de manier waarop hij dat gedaan heeft, de juiste is. Ik
had namelijk niet het idee dat er partij-intern lichtzinnig over de zaak
gedacht werd.

Roland Kroes