Partij of leider

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Oct 30 16:51:46 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jasper Diekema wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk,
>
> Daar heb je gelijk in, de discussie zal er om moeten gaan hoe we ons
> profileren binnen de politieke jungle van dit moment.

Lijkt me ook.

> Hoe kunnen we
> duidelijk maken dat wij de partij zijn die Nederland weer op de rails krijgt
> of misschien beter gezegd de Nederlandse politiek weer op de rails krijgt.

Durven we na te denken dat we daarvoor op een andere manier dan het ons
slechts richten op de partij om het doel te bereiken namelijk, via de
instrumenten van het democratische proces?

> Ik denk dat er dan niets anders op zit om het de mensen te vertellen (Het
> D66 evangelie:-) Gewoon de straat en /discussies organiseren etc op in
> gesprek gaan met de mensen. We moeten ze duidelijk maken dat het beleid van
> nu misschien wel goed is als symptoom bestrijding maar dat het lange termijn
> denken een beetje ontbreekt.

Paars heeft een goede basis gelegd voor de burger die zijn/haar
verantwoordelijkheid ook durft te nemen.
Dat proces mee helpen bevorderen lijkt mij het ideaal waar D66 haar doel
kan halen.

Niet in het centrale van de huidige politiek, maar politiek die actief
door de burger wordt bedreven op alle niveaus.

> Verder moeten we laten zien dat we wel
> duidelijk de liberale stem zijn tegenover de conservatieve VVD/CDA op dit
> moment.

Die varen wel heel erg op het schip van "einde aan gedogen".
En de taalverwarring daaromtrent wordt handig uitgebuit.

> Duidelijkheid moet voor D66 op dit moment centraal staan denk ik.
> Ons wordt vaak verweten dat we teveel nuanceren en daardoor onduidelijk
> worden. Daarentegen is ons argument altijd weer dat de wereld niet zwart wit
> in elkaar zit.

Reden waarom ik denk dat de burger in het nemen van de
verantwoordelijkheid ook zelf kan en zal ervaren dat het vaker
genuanceerder ligt. Het voeren van het debat op de inhoud zal dat ook
duidelijker maken.

Daartoe dient het 'platform' van de democratie open te staan voor het
politiek bedrijven, debatteren/discussie  etc door de burger.
De politiek dient uiteindelijk de beslissingen te nemen, maar
voorafgaand dient het debat en/of discussie maatschappelijk eerste echt
te worden gevoerd. Duidelijk en transparant.

> Ik denk zelf dat dit samen kan gaan die duidelijkheid en nuancering.
> (Nuanceren - intern, naar buiten toe duidelijk uitgewerkte standpunten die
> we ook allemaal uitdragen)

Mee eens.

> Overigens speelt Thom hier ook een factor in maar die is echt niet zo
> belangrijk als het feit dat we eerst als partij eens voor duidelijkheid
> moeten zorgen.

Ook eens, Jasper.
Het ware gezicht van D66 hangt niet af van één persoon, maar in
belangrijke mate van de kracht die uitgaat de wens de doelen te willen
halen en dat duidelijk en transparant te willen doen.

Henk Elegeert