D66: zelfgenoegzaam maar vol dogma's?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Oct 29 20:48:33 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> De leerplicht stelt in Nederland weinig voor. Om ervoor te zorgen dat de
> overheid een middel heeft om de paar ouders die hun kinderen verwaarlozen
> ter verantwoording te roepen, mag de leerplicht wat mij betreft blijven
> bestaan. Maar in zijn algemeenheid is het een nutteloze verplichting. Ik
> ken niemand die zijn/haar kind niet naar school zou sturen als er geen
> verplichting was. Waar ik overigens wel tegen ben is een verlaging van de
> leerplichtsleeftijd naar drie jaar, wat de laatste jaren door sommigen
> wordt bepleit.

Toen de leerplicht bij 6 jaar begon gingen lang niet alle kinderen naar
de kleuterschool. De norm is veranderd, en de wet weerspiegelt dat. De
beste wetten scheppen duidelijkheid, zodat handhaving niet nodig is.

> Inentingen. Zijn die verplicht dan in Nederland? Mag het niet hopen. Voor
> argumenten, kijk eens op http://www.nvkp.nl/

Okee, niet verplicht blijkbaar, zoveel weet ik er niet vanaf. Als zonder
verplichting het beoogde effect gerealiseerd kan worden is dat
natuurlijk ook goed. Regels en wetten maken de geldende normen en
verwachtingen expliciet voor iedereen, het heeft geen zin ze te
gebruiken om (nog) niet algemeen erkende normen op te leggen.

(knip)

> Niet te vergelijken lijkt mij. Voor mij is het opvoeden van je eigen
> kinderen 1 van de belangrijkste mensenrechten, en autorijden niet.

Opvoeden kan gelukkig geleerd worden (en liefst niet als het al te laat
is), anders zouden er nog veel meer misbakseltjes op straat rondlopen.
Goede ouders zijn ook zeer actief met de materie bezig, en maken gebruik
van talloze voorzieningen. Maar het is ook duidelijk dat het in sommige
gezinnen geweldig mis loopt, en in veel andere gezinnen schort er nogal
wat aan.

Doen alsof mensen hun eigen kinderen niet zouden mogen opvoeden is valse
retoriek, het doel is juist om mensen in staat te stellen om hun
kinderen op te voeden waar dat anders in feite nauwelijks zou gebeuren.

> Interessante vraag. Ik ben voorstander van een basisinkomen en afschaffing
> van de solicitatieplicht. Vanwege een aantal voor mij belangrijke principes
> en omdat ik er goed genoeg over nagedacht heb...

Sympathiek idee, spreekt mij ook wel wat aan. Maar heb je er over
nagedacht hoe ons land draaiende gehouden wordt als de dwingende prikkel
tot werken vervalt? En hoe de toekomst er uitziet voor degenen die in de
geniepige val trappen en tot nutteloosheid vervallen?

Bart Meerdink