veiligheid

fert 6565 fert6565 at HOTMAIL.COM
Mon Oct 28 17:16:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er is wel heil te verwachten van behandeling, maar weinig voor een
niet onaanzienlijke groep die je zelf al definieert:

"Veel delinquenten voldoen aan de criteria van een antisociale
 persoonlijkheidstoornis. Het zijn mensen die een diepgaand patroon vertonen
van gebrek aan achting voor en schending van de rechten van anderen vanaf
het 15e levensjaar"

Ik doe niet mee aan alle doemdenkers die zeggen dat hulpverlening toch niets
uithaalt.
Het probleem is altijd dat het in individuele situaties slecht meetbaar is
hoeveel
behandeling uithaalt omdat niet te bepalen is wat delinquent had gedaan
indien er geen behandeling zou zijn. (misschien heb jij daar wat duidelijke
cijfers over)

Wat betreft het grotere gevoel van onveiligheid zijn er een aantal oorzaken:
- opkomst van hardere en direktere massamedia , zaken worden duidelijker en
zwaarder uitgemeten (journaal, opsporing verzocht, vermist, peter r de
vries,etc)
- aantal zware geweldsmisdrijven is toegenomen
- politie heeft te maken gehad met jarenlang opeenvolgende daling van het
oplossingspercentage
- de toegenomen dreiging op straat (agressieve benadering etc)

Verharding in de maatschappij:
- oude waarden zoals respect voor ouderen en zwakkeren worden minder
gerespecteerd (in tram opstaan voor oudere etc )

Eerstgenoemde is een subjectieve component, de andere zijn objectieve
componenten
Meer blauw op straat haalt objectief bekeken niet heel veel uit. We moeten
kritisch bekijken of er niet goed werkende methodieken bij onze
oosterburen te halen zijn. Zij werken met meer agenten in burger, hebben hun
politie diensten slimmer onderverdeeld.
Wat betreft mijn onderwijs opmerking is het niet zo zeer een budgetkwestie
maar een prioriteitenkwestie. Maatschappelijk besef bijbrengen is niet de
eerste taak voor de hulpverlening. Dat is hulp en proberen gedragingen te
corrigeren en personen op de rails te zetten. De taak is weggelegd voor de
opvoeding en het onderwijs.
Het is toch vreemd dat in het onderwijstraject er nauwelijks onderwerpen
gedoceerd worden waar nu juist iedereen in zn leven mee te maken krijgt.
"iedere burger wordt geacht de wet te kennen"  Natuurlijk moet dit niet te
letterlijk genomen worden maar een inleiding is op zn minst nodig
(Wat zijn de belangrijke wetten in Nederland, wat zijn consequenties van
wetten, hoe werken onze belastingen ,hoe ga ik om met geld) om maar een paar
simpele dingen te noemen.
Vanuit idealistische pedagogische motieven verzand het onderwijs qua
maatschappijleer teveel in ,voor het gros moelijk te overziene, wehige
cultuurverhandelingen. Het stimuleren van meningsvorming en het beseffen hoe
de identiteit van het individu zich verhoudt tot de maatschappelijke plurale
identiteit is belangrijk ,maar vanuit die hoek ligt mijns inziens niet de
sleutel tot verantwoordelijkheidsbesef van jonge mensen.

l de wit