'Verkisting' (was: Thom de Graaf laat zich niet kisten...)

Mon Oct 28 09:22:37 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark_giebels at HOTMAIL.COM> over mijn uithaal naar 'Opschudding',
>Fout Marc-Alexander, Opschudding kwam van de grond *naar aanleiding* van het
>dramatische verlies in zowel de gemeenteraads- als landelijke verkiezingen
>van 1998. En hoewel ik het deels met je kritiek wat betreft het gebrek aan
>inhoud in de brief van Floor Kist eens ben, sla je de plank toch volkomen
>mis.

 Nou mis... ik kies voor een andere richting. Da's alles.

 Voor mij staat 'Opschudding' voor een verrechtsing van D66. Het gaat niet
 goed met D66 omdat de partij onder Paars naar rechts is afgegleden en nu
 komen de Opschudders weer aanzetten met hun nog rechtsere alternatief. Men
 doet precies wat de Graaf en de zijnen doen: het roer recht houden en maar
 door gaan zonder zich te bekommeren om de gevolgen die dat voor de partij
 heeft.

 Met zo'n tiep als Floor Kist (onze eigen Frank de Grave) gaat D66 volledig
 naar de haaien. Ik vind het onbegrijpelijk maar veelbetekenend dat Kist
 geen woord besteedt aan de inhoud,

 Het moet 's mijnsinziens juist exact de andere kant op. Beetje naar links,
 terug naar het politieke midden, het aanpakken van onderwerpen die anderen
 laten liggen omdat ze daar te geborneerd voor zijn...

 Voorbeelden:
 - Een diskussie over hulp bij levensbeeindiging,
 - De relatie tussen de 'war on drugs' en de veiligheid,
 - De relatie tussen de staat van het onderwijs en 'zinloos geweld',
 - Het immigratie-probleem & multiculturaliteit,
 - Het energie-probleem,
 - Diskussie over het opgaan in een autoritaire en onbestuurbare Europese
   Unie & de Euro,
 - 'Internationaal terrorisme' & 'preventieve oorlog',
 - Adoptierecht (of juist niet) voor homoseksuelen.

 Er zijn echt zaken genoeg die om een oplossing schreeuwen maar die tegen-
 woordig taboe (want: niet politiek correct) zijn. En als Kist dan met z'n
 opportunisme als HET ALTERNATIEF komt aanzetten, m'n hemel... dat is toch
 vreselijk ?

 Mark Giebels:
>Ik geloof er niks van dat het probleem ligt bij de inhoud. Het gaat erom hoe
>je die inhoudt aan de man brengt en vertaalt in het dagelijkse politieke
>handelen.

 ALLES DRAAIT OM DE INHOUD. Waarom mort het volk, waarom liep men achter
 zo'n idioot als Fortuyn aan ? Omdat het nergens meer over gaat in de
 politiek. Zo'n beetje elke diskussie over wat er speelt, is taboe.
 De afgelopen periode leek de Tweede kamer wel een gekkenhuis - maar het
 was al veel eerder mis.

 'Verkisting' en 'vernieuwing' is daarop niet het antwoord.