veiligheid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Oct 27 18:31:54 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:28 27/10/2002 +0100, G.W.C. van den Berg wrote:

>Onderzocht zou
>moeten worden of het haalbaar is dat tijdens preventieve hechtenis een
>delictpreventieplan kan worden opgesteld, waar de rechter bij zijn vonnis
>rekening kan houden.

Komt me voor als een -in principe- goed plan. Lijkt in de verte op het reïntegratie-traject van arbeidsongeschikten ihkv de wet Verbetering Poortwachter: werkgever en werknemer moeten met een plan komen, op basis van meetbare criteria, waarmee de arb. ongeschikte daadwerkelijke stappen op weg naar reintegratie maakt. Zo'n type plan kan je ook inzetten bij de "reïntegratie" van de delinquent-recidivist, hoewel de situaties en de doelgroepen natuurlijk wezenlijk verschillen.  Er is alleen een belangrijk rechtsstatelijk probleem: je zegt dat het plan in de preventieve hechtenis fase moet worden opgesteld en -waarschijnlijk- door de verdachte ondertekend.  Zo'n plan gaat derhalve uit van een gepleegd delict, van een delinquent, terwijl het nog niet bewezen is dat de verdachte het delict gepleegd heeft. Sterker nog: door accoordbevinding met zo'n plan schaadt de verdachte zijn positie tijdens de rechtszitting, lijkt me. Heb je een idee hoe je dit wilt oplossen?