Tweede Kamerverkiezingen

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Sun Oct 27 17:51:12 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

De organisatie van de Geestelijke Gezondheidszorg vind ik een gekkenhuis. De
managers hebben het er voor het zeggen. Naarmate een professional verder van
het bed verwijderd is, neemt zijn aanzien en inkomen toe. Het ziekteverzuim
onder personeel is hoog en de arbeidsvreugde door niet patientgebonden
activiteiten is laag.
Door megafusies heeft de patient geen keuze meer en de kwaliteit van de
openbare geestelijke gezondheidszorg is belabberd als het gaat om het lot
van zwervende psychiatrische patienten en verslaafden. Door de verloedering
komen deze mensen met justitie in aanraking en verstoppen zo de
strafrechtelijke keten. Eenmaal veroordeeld is de patient een crimineel
geworden en secundair gepsychopatiseerd. Hierdoor komen zij niet meer in de
reguliere hulpverlening aan de bak en is de cirkel rond.

Deze gang van zaken is al jarenlang een bron van frustratie voor mij. Ik heb
daarom besloten me verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Ik hoop
echter wel dat de fractie groot genoeg wordt, zodat ik me ook echt met dat
onderwerp zal kunnen bezighouden.

Wanneer er mensen zijn die mij bij de campagne willen helpen, dan zou ik dat
erg op prijs stellen.

Groeten,

Gerard van den Berg, psychiater